Nők a repülésben

Hölgypilóták

Hölgypilóták

Magyar ballonosok a Hőlégballon Világtalálkozón

2013. augusztus 17. - Hölgypilota

A Unique Ballonsport Club ötfős csapattal vett részt az idei 13. Lorraine-i Hőlégballon Világtalálkozón Észak-Franciaországban.

6_77.jpgAugusztus első napjaiban véget ért tíz napos örömrepülésről Máté Zsuzsa leendő pilóta, csapattag a Hölgypilótának az alábbi beszámolót küldte.

„A világtalálkozó helyszíne az észak-franciaországi Chambley mellett, egy második világháború óta használatban lévő légi bázis volt. A világ minden tájáról több mint ötszáz csapat 2500 résztvevővel érkezett, közöttük idén először az USA csapata is ott volt. De találkoztunk a kassai csapattal is, akik épp Hollandiából érkeztek egy másik fiestáról.

A rendezvényt 200 önkéntessel a Pilatre de Rozier Organisation szervezte. A környék minden települése fel volt díszítve ballonos plakátokkal, gyerekek ballonos rajzaival és még egy ballonozás-történeti múzeumot is létrehoztak.

4_98.jpg

Minden nap reggel és este 6 órakor voltak az eligazítások egy hatalmas hangárban, ahol a meteorológiai beszámolót egy 88 éves francia meteorológus (Mr. Joseph) tartotta, akit minden reggel nagy tapsvihar fogadott.

Ilyen méretű mega-rendezvényt korábban még soha nem láttunk. A csapatok több mint 400 utánfutóval, ugyanennyi terepjáróval és legalább 200 lakókocsival érkeztek. Fegyelmezett bevonulásukra és a starthelyekre való eljutásukra biztonsági őrök hada ügyelt. A minden téren megnyilvánuló profi szervezést az is bizonyítja, hogy reggelente például mind a 2500 résztvevő 30 perc alatt jutott reggelihez. Ami  egyébként fejenként két nagyon finom croissanból, üdítőből, kávéból és teából állt.  

9_39.jpg

Az idén a Unique Ballonsport Club csapatot Illés Csaba, Chevy (pilóta), Helembai Ildikó (pilótanövendék), jómagam (Máté Zsuzsa  pilótanövendék), Stieberné Katlan Andrea (csapattag) és Stieber József (pilóta) alkották.

A rendezvény ideje alatt a két pilóta felváltva repült és mindig ügyelt arra, hogy a csapattagok azonos időt töltsenek a levegőben.  A csapat lánytagjai a kísérőcsapat feladatát látták el, segítettek a ballonállításnál, a repülések során a ballon követésénél, a felszerelés összeállításánál és elpakolásában, valamint a gáztöltésnél.

13_16.jpgSzállásunk a felszállóhelytől öt perc autóútra volt egy alig húsz házból álló Dampvitoux nevű kis településen. Igazi vidéki élet fogadott bennünket, reggelente hallottuk a tehenek bőgését, a madarak csicsergését. Szállásadóink nagyon kedvesek és hihetetlen segítőkészek voltak, mint minden francia ember, akikkel találkoztunk.

Nyerjen autogiro repülést wellness hétvégével

Egy szobát tudtak a rendelkezésünkre bocsátani, így hárman a kerti sátrazást választottuk. A második napon este azonban hatalmas vihar volt és kénytelenek voltunk beköltözni a garázsba, ahol luxuskörülmények fogadtak bennünket (hűtő, mikro, gáztűzhely, étkezőasztal, WC, mosogatási lehetőség, stb.).

A csoportképen a házigazdáinkkal, a csapat a klubos pólóinkról ismerhető fel.

11_34.jpgA kis faluban egyébként senki sem beszélt idegen nyelvet és mi sem beszéltünk franciául. Így vicces volt, ahogy folyamatosan magyaráztak nekünk, mintha mi azt értenénk.  Egy helyi, de magyar származású és magyarul jól beszélő ember elmondta, hogy az itt élők ezért nem is szívesen adnak szállást a külföldieknek, mivel nem tudnak velük kommunikálni. 7_74.jpg

Első repülésünk július 26-án este volt, ekkor Chevy, Ildi és én is repültem. A követésnek ezúttal semmi dolga nem akadt, mert a csaknem egyórás repülés után ugyanoda értünk vissza, ahonnan felszálltunk. De ekkor szembesült a csapat először azzal, hogy mit jelent több száz ballon között felszállni. A látvány ugyanakkor felülmúlt minden eddigi ballontalálkozós és verseny élményt.

8_52.jpg

Másnap este Józsi és Andi közvetlenül a start után 44 km/h sebességre kapcsoltak és szó szerint lerepültek a térképről. Napnyugta előtt négy másik ballonnal együtt egy szélárnyékosabb helyen landoltak.

De a felszerelés összepakolása közben hatalmas vihar kerekedett és eleredt az eső. Ekkor tapasztaltuk meg, hogy két azonos felépítésű GPS-t kell használnunk, mert a három különböző GPS mindegyike más helyet jelölt meg leszállóhelynek. Végül szerencsénk volt, mert a mellettük landolt francia csapat követőcsapata felajánlotta, hogy őket is behozza a táborba.

2_104.jpg

A harmadik repülés reggelén Chevy, Ildi és jómagam az alacsonyan repülő mezőnyben Tronville határába jutottunk, ahol leszállás közben a szél igencsak beerősödött. Ráadásul az előző esős napok miatt a föld is teljesen felázott, így vendégmarasztaló, bokáig érő sáros tarló fogadott bennünket.

11_35.jpgA leszállóterület megközelítése is kalandos volt, mert figyelembe kellett vennünk, hogy terménybe tilos leszállni, illetve kártérítést kell fizetni érte és az állatokat sem szabad zavarni a repüléssel. De végül minden probléma nélkül beértük a csapatot.5_99.jpg

A negyedik repülésünk alkalmából Józsi és Andi elvitte repülni a házigazda házaspárt. Ezen az estén rekordmennyiségű, összesen 408 ballon emelkedett a levegőbe miközben több kisebb balesetnek is tanúi voltunk.

A felszállás után még tréfásan mondtuk a háziaknak, hogy hazarepítjük őket, ami végül olyan pontosan sikerült, hogy a kertjük végén lévő telken landoltunk, alig pár méterre a kerítésüktől. Bár a területen riadt tehenek fogadtak bennünket és a gazdájuknak kellett őket megnyugtatni, az izgatott szomszédok meg bennünket féltettek a tehenektől.

0_67.jpg

Másnap reggel ismét én, Chevy és Ildi repültünk és magunkkal vittük a szállásadónk, Emeline édesapját is. A reggel szenzációja egyébként a Great Line volt, ahol újabb világrekord született azzal, hogy a reptér kifutópályáján egyszerre 391 ballon, több mint 10 percen keresztül folyamatosan állt, majd elemelkedett. Hihetetlen, semmihez nem hasonlítható látvány és élmény volt számunkra.

Ezt követően a közeli Hageville településen egy kertben szálltunk le, ahol hangos jónapottal üdvözöltek bennünket. A házigazda nem csak összepakolni segített, hanem még reggelire is meghívott bennünket magához. Megkóstoltatta velünk a környék finom borait és sajtkülönlegességeit, miközben a magyarországi élményeiről mesélt.

1_102.jpg

Este már Józsival és Andival egy irányba repültünk a többiekkel. Nekünk azonban ismét sikerült lerepülni a térképről, de a két azonos GPS segítségével most már pontosan be tudtuk lőni a leszállás helyét.

Egyik éjszaka rendkívüli látványt nyújtott az egyvonalban függeszkedett 32 ballon. A reptér túlsó feléről figyeltük őket, ahol éppen 13 hidrogénnel töltött gázballon startjában vehettünk részt.  Az egyik német csapattól, akik 17 órás útjukra indultak Németországba a német tudásomnak köszönhetően a csapat megismerhette a gázballonozás fortélyait, és hatalmas élmény volt őket szélnek ereszteni.

10_37.jpg

A világtalálkozó méretére utal egyébként az is, hogy egy átlagos napon a reggeli felszállásnál kb. 12 tonna propán fogyott el.  A 400 ballon feltankolására átlagosan 800 és 1200 közötti palack megtöltését kellett biztosítani. A kiépített gáztöltő állomáson különböző speciális csatlakozóval egyszerre 100 töltőhelyre lehetett csatlakozni. A propánt olyan nyomáson kaptuk, hogy egy palack megtöltése kevesebb, mint kettő percet vett igénybe, amit eddig korábban még sehol nem tapasztaltunk.”

A német kite világbajnoknő és tanítványai viszont csak a víz fölött tudnak a levegőben röpködni. Szintén a tengerparthoz kötődik annak az ausztrál családi vállalkozásnak is a tevékenysége, mely egy homokba állított napernyő alatt várja az utasait.

süti beállítások módosítása