Nők a repülésben

Hölgypilóták

Hölgypilóták

Kovács Judit, a Budapest Airport Kettes Terminál háziasszonya

2016. július 01. - Hölgypilota

Kellemes környezetben, a Skycourt egyik kávézójában beszélgettem Kovács Judittal a Budapest Airport Ügyfélszolgálati vezetőjével/Terminál Szolgáltatások vezetőjével, miközben folyamatosan fel- és leszálltak a repülőgépek. Majd elkísértem szokásos napi ellenőrző körútjára.

kovi11.jpg

Kovi, mert hogy őt mindenki csak így ismeri a Kettes Terminál láthatatlan háziasszonya, minden olyan szolgáltatást felügyel, amelyet a Budapest Airport nyújt az utasoknak a nap 24 órájában, attól kezdve, hogy az utas belép a repülőtér területére, akár már a parkolóba, egészen addig, amíg fel nem száll a gép fedélzetére. Így a munkája nagyban hozzájárul az utasok elégedettségéhez. A tavalyi adatok alapján ez több, mint 10 millió utast jelentett.  

17_16.jpg

Általában reggel 8-kor kezdek, beszél Judit a napirendjéről, és ha időben haza tudok menni, akkor jó, mert nincs probléma. Mivel gyakorlatilag ez egy 24 órás üzem, előfordulhatnak problémák és olyankor ugrani kell. Legutóbb hajnali 3-kor riasztottak, hogy gond van, és akit ilyenkor riasztanak, annak jönni kell, meg kell oldani a problémát, hogy a gépek időben elinduljanak, és az utasok elérjék a csatlakozásokat.

3_282.jpg

Judit napi szinten kapcsolatban van a különböző társszolgálatokkal: vámosokkal, rendőrséggel,  utasforgalmi, utas biztonsági területen dolgozókkal, akik az átvilágításokat végzik, a különböző légitársaságokkal, az őket kiszolgáló cégekkel, akik a repülőgépek kiszolgálásáért felelnek. 

Naponta többször is végigjárja a 2A és 2B terminált, a Skycourtot és a kilátóteraszt, az évek során gyűlnek a kilométerek. Judit felel még a teljes repülőtér takarításáért és általános tisztaságáért, beleértve a hulladékkezelést is. Beszélgetés közben is állandóan résen van, figyel, hogy mindenki és minden jól működjön.

20_12.jpg

Ez utóbbi annyira igaz, hogy beszélgetés közben  egyszer csak megjegyezte, hogy ha érdekel kimehetnénk a most érkező zürichi járathoz, amelyen egy kerekes székes utas is van. Így beszállhattam a mozgás korlátozottakat segítő szolgáltató speciális autójába, amely a repülőgép ajtajáig felemelkedve várta a kerekes székes utast.

16_13.jpg

Judit szerint a mozgás korlátozottak közül sokan még mindig azért nem utaznak, mert bizonytalanok, nem tudják, hogy mi vár rájuk, hogy tudják majd megoldani a problémájukat. De ez ma már nem akadály, az ilyen utasok már a helyfoglalásnál tudják jelezni, ha ezt a szolgáltatást igénybe szeretnék venni, így a reptér fel tud rá készülni és mind az indulási, mind az érkezési oldalon várni fogják.

11_93.jpg

Ha pedig valaki babakocsival utazik, azt a check-in pult egy speciális címkével felcímkézi és az utas a babát a kocsiban egészen a repülőgép ajtajáig beviheti, a babakocsit pedig beszálláskor lent a gép rakterében helyezik el. A célállomáson pedig ugyanúgy, mint a kerekes széket, a babakocsit is felviszik az utasnak a gép ajtajába.  

Judit minden nap megkapja azt a jelentést, amely megmutatja, hogy aznap hány utas nem ért oda időben és késte le a járatát. Ez nem vonat, mint mondta, itt nem lehet még az utolsó kocsira futva felszállni. Az utas panaszok többsége sajnos ezekből a késésekből adódik, amely napi szinten 20-25 utast jelent. Az indulási idő előtti minimum 2 órát komolyan kell venni, különösen a fapados járatoknál.

26_5.jpg

Judit szerint sokan úgy gondolják, hogy ha időben odamennek a kapuhoz az már elég, de a diszkont járatoknál ez kevés, mert onnan még el kell gyalogolni a reptér betonján a beszállító kapuig. Ha az utas nincs ott időben, lezárják a járatot és nem tudják visszanyitni, mivel a fapadosoknál szoros, 30-35 perces fordulóidő van. Ha az utas időben átesik a biztonsági ellenőrzésen, de a SkyCourtban elvásárolgatja, elnézegeti az időt, az egyértelműen az ő hibája. Sajnos ebből van a legtöbb panasz.

kovi22.jpg

Közben bejártuk a tranzit területét is. A hely nagyságától függően, figyelembe véve, hogy ez nem egy nagy reptér próbálnak minden kényelmi igényt kiszolgálni. Ma már a klasszikus átszálló forgalom nem olyan nagy, így az utasok többsége csak kevés időt, egy-másfél órát tölt a tranzitban. A Skycourt impozánsabb térben nyújt étkezési lehetőséget, mint az volt a régi A-B terminál csatlakozásánál.

23_6.jpg

Az emeleten már masszázs szalon is van, ahol akár teljes testmasszást is igénybe lehet venni, ott találhatóak a különböző business várók a schengeni és nem schengeni oldalon is, ahova a légitársaságok üzleti utazói mehetnek be a kártyájukkal, de a business utasokon kívül bárki használhatja azokat, aki a szolgáltatást megfizeti. Nagy sikere van az utasok körében a „Play me” zongorának is, amelyen bárki kedvére játszhat.

8_144.jpg

Ami pedig a gyerekeket illeti, a SkyCourt emeletén ugyan jelenleg is van egy gyerekjátszó, ami még ebben az évben megújul, egy nagyobb és szebb gyerekjátszó várja majd a gyerekeket.

9_113.jpg

Bejárás közben észrevettem egy adománygyűjtő dobozt. Judit ezzel kapcsolatban elmondta, hogy a Skycourt hat különböző helyén vannak kihelyezve ilyen dobozok, amelyekbe milliós nagyságrendű bevételek gyűlnek össze jószolgálati célokra. Pályázni lehet az adott évre, mely szervezetek legyenek azok, akiknek abban az évben gyűjtenek és a pályázók közül 3 cég kerül kiválasztásra. Most többek között a gyermekmentő szolgálatnak gyűjtenek.

15_21.jpg

Pályafutásának kezdeteiről is beszéltünk. Mint megtudtam, Judit első munkahelyén a Malévnél 1977-ben kezdett el dolgozni, 25 évet töltött el a Malév színeiben. Mindig forgalmi területen dolgozott az utasforgalmi osztályon, a jegykezeléstől kezdve végigjárta a klasszikus forgalmi létrát. Osztályvezető helyettes volt, amikor 1996-ban a nemzetközi szakszolgálati engedély birtokában elnyerte a Malév újonnan nyitott bangkoki képviseleti állását, a repülőtéri irodát vezette.

Akkor még nem nagyon voltak külföldön női irodavezetők, saját szakmai tudása alapján kellett, hogy felépítse a bangkoki állomást. Mivel a képviselet vezetője bent a városban vitte a jegyek értékesítését, kint a reptéren ő egyedül látta el a hazafelé tartó Malév (utas- és teherszállító) gépek komplett kiszolgálását.

7_204.jpg 

Thaiföldi tartózkodási ideje alatt, mivel a Malév részéről ő volt egyedül az ázsiai térségben egy év múlva felkérték a Malév pekingi állomásának megszervezésére is. De részt vett a 2000-es sydney-i olimpiai játékokról hazainduló járatok kiszolgálásában is, átrepülve Sydney-be. A Thaiföldön eltöltött öt gyönyörű, izgalmas év után Oslóban is helyettesített. Majd következett a Budapest AirportMostani beosztása előtt a Ferihegy Egyes Terminál vezetője volt, majd miután 2012-ben megszűnt a Malév és bezárták az Egyes Terminált, átjött a Kettes Terminált vezetni.

Most pedig, hogy már a Kettes Terminál olyan nagy lett, ketten viszik a terminálmenedzsmentet a forgalmi igazgatóságon belül. Férfi kollégája, ahogy ők szokták mondani egymás között, felel a hardverért, azaz a különböző infrastruktúrákért, Judité pedig a szoftver, ami a szolgáltatásokat jelenti. 

kovi33.jpg

A terminál bejárás és a kellemes beszélgetés végén Judit megjegyezte, hogy munkája olyan külön világ, amely mindenkit elvarázsol, de nagyon fontos az is, hogy az ember szeresse, amit csinál. Egyik nap sem ugyanolyan, mint a másik, mindig vannak meglepetések, váratlan események. Bár munkája elég intenzív, nagyon szerencsésnek érzi magát, hogy az elsőre megtalálta azt a szakmát, amely ennyi év után is elégedetté teszi.

0_256.jpg

Judittal először négy éve találkoztam, amikor bezárta az Egyes Terminált. A SkyCourtban pedig első alkalommal akkor jártam, amikor néhány éve ünnepélyesen átadták a forgalomnak. Nemrég pedig az utasrepültetés nagy pillanatairól olvastam egy e-könyvet.

süti beállítások módosítása