Nők a repülésben

Hölgypilóták

Hölgypilóták

Kinga már Falcon katonai szállítógépet vezet

2021. szeptember 21. - Hölgypilota

Koller Kinga főhadnagy a magyar légierő katonai szállítógépének, a Dassault Falcon 7X típus első pilótanője. A kecskeméti repülőnapon beszélgettünk.

kinga5.jpg

Legutóbb az Őcsényi repülőtéren motoros vitorlázó repülőgép mellett készítettem Veled interjút. Kérlek, mesélj az azóta eltelt évekről.

2014-ben, amikor találkoztunk, frissen éppen pár héttel előtte szereztem meg a PPL magánpilóta szakszolgálati engedélyemet kisgépre. A hobbinak induló repülés közben annyira a szenvedélyemmé vált, hogy elkezdtem azon gondolkodni, miként lehetne akár ez a hivatásom is.kinga3.jpg

Gyűjtöttem a repülő órákat, tapasztalatokat és szinte minden szabad hétvégémet a repülőtéren töltöttem. Közben lediplomáztam, szereztem egy közgazdasági BSc diplomát, majd mesterszakon elvégeztem a Biztonság-és védelempolitika szakot. Volt több állásajánlatom is, és habár tudtam a repülés lesz az irány, elkezdtem dolgozni egy civil munkahelyen. Nem sokra rá, amint megjelent a honvédség katonai pilótaképző pályázata, beadtam a jelentkezésem és elmentem a szigorú orvosi vizsgálatra. Ősszel már az NFTC (ami a NATO Flying Training in Canada program) diákjaival ültem egy iskolapadban. Mivel a szüleim is katonák, nem volt ellenemre sohasem, hogy én is angyalbőrbe bújjak és katonaként szolgáljak.

Milyen elemekből állt a NATO katonai pilóta képző program?

A pilótaképzés még itthon kezdődött elméleti oktatással, vizsgákkal, majd jött a katonai angol szaknyelv tanfolyam és az ejtőernyős kiképzés. Ezt követően gyakorlati repüléssel folytattuk, Horvátországban, a zadari katonai bázison Zlin 242 típusú kiképző géppel. A gyakorlati vizsgák során horvát oktatók válogattak ki bennünket a kanadai képzésre.kinga1.jpg

Kanadában közel másfél évet töltöttem. A kanadai iskola nagyon erős, világviszonylatban is az elsők között tartják számon. Szigorú követelmények vannak, nagyok az elvárások az oktatók részéről, illetve a zord időjárás sem könnyíti meg a helyzetet. Szakmailag Kanadában sokat fejlődtem, az eredeti vezénylésemet meg is hosszabbították, hogy maradjak a következő fázisra vadászpilóta irányon, de nekem mindig az volt az álmom, hogy szállítógépre kerüljek. 

Itthon Airbus vagy Falcon várt rád. Airbus vagy Falcon? 

Amikor hazatértem Kanadából, a magyar légierő kisebb méretű, de nagyobb hatótávolságú szállítógépére, a Dassault Falcon 7X repülőgépre kerültem. Közel áll hozzám a szállító repülőgépes világ. Nagyon szeretek utazni, nyelveket is tanultam, a szállító repülőgépes repülésnél minden héten más és más országba látogathatok, hol reggel, hol éjszaka indulunk, nagyon változatos. kinga4.jpg

Ami a szépsége, egyben kihívás is. Különböző országok légtérszabályait tanulmányozzuk, idegen reptereken szállunk le, előtte ezekre a repülőterekre felkészülünk, időjárást elemzünk, üzemanyagot számolunk, kitérő repülőterekre is felkészülünk. A repülés közbeni ellenőrzésekről még nem is beszéltem a különböző hosszúságú útvonalakon, ezek mind-mind sok odafigyelést igényelnek és természetesen rengeteg felkészülést. Hiszen ha egyszer nehéz helyzetbe kerülünk, akkor a lehető legjobb döntést kell hozni a lehető legrövidebb idő alatt. 

Hol kezdted a Falcon 7X-re az átképzésedet? 

A Falcon típusképzésemre Franciaországban került sor tavaly. Ott elméleti illetve szimulátoros tanfolyamon vettünk részt. Aztán itthon kezdtem el repülni a magyar légierő gépével, kezdetben hazai kiképzési útvonalakon, utasok nélkül. Belföldi vizsgát tettünk a csoporttársakkal, illetve elkezdődtek az Európán belüli repülések, már utasokkal a fedélzeten.kinga7.jpg

A Falcon nagy hatótávolságú repülőgép Észak-Amerika, Afrika, Ázsia különböző pontjaira is képes akár egy felszállással elrepülni. Ahova a szolgálatuk hívja a katonatársakat, mi elvisszük oda őket Falconnal. Legnagyobb élmény számomra, amikor érkezés után a katonatársak mosolyogva szállnak le a repülőgépről, beintegetnek a pilótafülkébe és megköszönik a biztonságos repülést.

Nemrég láttalak közös képen Szijjártó Péterrel a Falcon előtt.

A munkánk során vegyes szállításról beszélünk, ahogy régebben, most is így működik. Katonák mellett kormányzati utasokat is szállítunk. Mindenkinek jó, hogy magyar géppel, magyar személyzettel repülhet. Valóban a külügyminiszter urat is vittük már számos alkalommal. A feladatunk viszont ugyanaz ekkor is.  A-ból B-be repülni biztonságosan repülési szabályokat betartva, az utasokkal. Örülünk, ha mindenki elégedetten száll le a repülőgépről.

Korábban említetted, hogy több nyelven beszélsz.

A repülés nyelve az angol, amit naponta használok. A nyelvet kisiskolás koromban kezdtem tanulni. Ezen kívül az olasz és a francia nyelvekből van nyelvvizsgám. Olaszországban töltöttem az általános iskola 7. osztályát, 13 éves gyerekként „ragadt rám” az olasz nyelv, majd később az egyetemen, illetve egy konzulátusi munka kapcsán továbbfejlesztettem. Francia nyelvből a gimnázium végén tettem nyelvvizsgát.kinga6.jpg

Jól tudom, hogy nemrég előléptettek?

Igen, a július nekem nagyon nevezetes hónap volt, hiszen a Falconra is akkor szereztem meg a szakszolgálati engedélyemet, illetve akkor léptettek elő a hadnagyi rendfokozatból főhadnaggyá.

Gratulálok. Végül hogy látod katonai pilótanőként a jövődet?

Igazából azt szeretném, ha nem sok minden változna, mert nagyon jól érzem magam. Szeretnék ezen a gépen maradni, minél többet fejlődni, repülési időt gyűjteni, és szakmailag minél több ismeretet szerezni továbbra is katonai pilótanőként. Helikopteren már voltak előttem katonai pilótanők, ők jelenleg nincsenek a rendszerben, egy másik pilótanő jelenleg az Airbus A319-en repül, és reméljük a jövőben egyre több lány fogja majd választani ezt a gyönyörű hivatást.kinga8.jpg

Kingával korábban Őcsényben készült riportot itt lehet elérni.  Ajánljuk az idei kecskeméti repülőnapon készült képeinket és videóinkat is.

süti beállítások módosítása