Nők a repülésben

Hölgypilóták

Emma és az Airbus

2012. március 31. - Hölgypilota

2008. március elsején kora délután erős oldalszélben egy leszállás során majdnem katasztrófa történt Hamburgban, amit a pálya végén dolgozó szemfüles spotter videóra vett és az bejárta a világot. A videót mi is megmutatjuk.

oldalszél1.jpg

Aznap Európa egy részén a mainál nagyobb szél volt, egy Emma nevű szélvihar tombolt. Vajon miért adnak női neveket a meteorológusok ezeknek a természeti jelenségeknek? Lenne tippünk, de kíváncsiak lennénk az olvasó véleményére.

oldalszél21.jpg

A Lufthansa Airbus A320 típusú repülőgépe az Emma szélvihar változó erőssége miatt a leszállás oldalszélben előírásnak megfelelően oldalazva közelítette meg a leszálló pályát.  A másodpilótanő életében először repült így éles szituációban, bár ezt a manővert korábban a szimulátorban már gyakorolta.

 A videón látni, ahogy a repülőgép megbillent, a szárnyvéget kicsit odacsapta és közben a kapitány átvette az irányítást, a leszállást megszakítva átstartolt, látszik a vizes pályán a turbinák felpörgése okozta gőzfelhő és a gép egy nagyobb kör után egy kevésbé oldalszeles másik pályára szállt le.

oldalszél2.jpg

Az utas székből az ablakon keresztül így látható az a manőver, amit a nyitókép és az ábra bemutat. A személyzet felkészül az oldalszélre, minden utas biztonsági övét külön ellenőrzik, hogy az szoros legyen. Hétköznapian szólva a pilóták az oldalszélben a földet érés előtt a gép orrát hirtelen a pályával azonos irányba egyenesbe rántják, a biztonsági öv híján a hirtelen erőhatás miatt az utasok kirepülhetnének a székükből.

A bejegyzés trackback címe:

https://holgypilota.blog.hu/api/trackback/id/tr174352679

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

peter79 2012.04.01. 23:25:11

A hamburgi eset kapcsán - mint ilyenkor lenni szokott - az alapvető hibán, vagyis a leszállás megkísérlésén kívül sok egyéb, kisebb szerepet játszó tényezőt is felderítettek, amelyek mind hozzájárultak a majdnem-balesethez. A gyártó által a típuson demonstrált oldalszél gyakran bizonytalan értelmezése épp úgy szerepet játszott, mint az, hogy az A320-as kormányait vezérlő rendszer a földetérés pillanatában "földi üzemmód"-ba váltott, ami erősen csökkentette (a kormánykitérés automatikus megfelezésével) a szárnyvég leérését megakadályozó csűrőkormány hatásosságát a legkritikusabb pillanatban. A szárnyvég leérésének a pillanatában már mindkét pilóta "koppig" csűrt a dőléssel ellentétes irányba. Mindez persze nem változtat a tényen, hogy nem kellett volna megkísérelni a leszállást. A baj megtörténtekor viszont már mindkét pilóta gyorsan és helyesen reagált. A gépet addig vezető hölgy gyorsan reagálva a helyzetre átstartot kezdett, majd az őt addig (kormánymozdulatokkal is) segítő kapitány szabályosan átvette a gép vezetését.

protézisesh 2012.12.05. 08:22:52

"oldalszélben előírásnak megfelelően oldalazva közelítette meg a leszálló pályát"

Az neked ELŐÍRÁS, hogy az oldalról fújó szél a függőleges vezérsík felületét megtámasztva keresztbe fordítja a repülőgépet, így az csak kilinncsel előre, "driftelve" tud repülni?

Amúgy nem ültem volna szívesen azon a gépen és @peter79: rel egyetértve: ha volt ugyanott másik tájolású kifutó kevesebb oldalszéllel, akkor miért nem oda repült elsőre?