Nők a repülésben

Hölgypilóták

Világkörüli út hidroplánnal

2015. november 07. - Hölgypilota

Burt Rutan, a zseniális repülőgép konstruktőr felesége Tonya is vezeti majd Rutan legújabb hidroplánját a SkiGull-t a jövőre tervezett világ körüli úton.

tonya45.jpg

SkiGull hidroplán az első vízi gurulópróbáján

tonya47.jpg

Tonya Rutan együtt a tengerrel

A Rutan család egyébként már rutinos világkerülő. Jövőre lesz harminc éve, hogy Jeana Yeager és barátja, a vadászpilóta Dick Rutan leszállás nélkül 9 nap alatt megkerülte a Földet a bátyja, Burt Rutan által tervezett Voyager repülőgéppel.  

voyager.jpg

 Rutan testvérek és a Voyager

jeana.jpg

Jeana Yeager a Voyager pilótafülkéjében, balról Dick Rutan lába a pihenő ágy végén

Burt Rutan ma már nyugdíjasként most is különleges hidroplánt épített, a régóta várt SkiGull-t. A gépnek a héten volt az első vízi guruló próbája, ahol a hidroplán negyven kilométer sebességre gyorsított fel. A motorcsónakban Burt mellett Tonya is figyelte a saját repülőgépe első szárnypróbálgatásait.

tonya41.jpg

Tonya Rutan pirosban a hidroplán előtt, amelyen vezetni tanult a balról látható oktatóval

tonya42.jpg

Tonya Rutan repült a konkurenciánál, az ICON A5 fedélzetén, videó alul a linken.

Burt Rutan saját cége a Mojave sivatagban harminc év alatt, kompozitból nemcsak különleges repülőgépeket, hanem űrhajót és repülő autót is épített.  Közben elmondása szerint megutálta a reptereket, ezért a SkiGull-t – magyarul sítalpas tengeri sirály – úgy tervezte meg, hogy az nemcsak a vízen, hanem havon, füvön, aszfalton, betonon és köves terepen is képes legyen leszállni. Hajtóműve autóbenzint iszik, ezért a világ körüli út során valószínűleg sok rajongója szalad majd el tiszteletből egy kannával a benzinkúthoz.

tonya46.jpg

A SkiGull Rutan garázsában épül, jól látható a két sítalpat rejtő támaszték és a Rotax hajtómű

Egyébként a behúzható sítalp nem Burt Rutan találmánya, mivel a világ eddigi egyetlen szuperszonikus vadász hidroplánjánál használták már. A hóban adott a funkciója, a vízen pedig felszálláskor vízi szárnyként, mint egy szárnyas hajó kiemeli a hajótestet. Leszálláskor pedig szétcsapja a hullámokat, így a nagyobb hullámokban sem törik el a hajótest. A sítalpban levő kis titán kerekek pedig alkalmassá teszik a gépet a füvön, betonon, köves terepen való leszállásra is.

tonya43.jpg

A Rutan házaspár tíz évvel ezelőtt Burt rengeteg díjnyerésének egyikén

A SkiGull tengeri sirály része a motoros vitorlázógép tudás. Az összehajtható szárnyak a garázsban tartást és a közúti szállítást segítik. Burt a vízi kormányzást is villanymotoros propellerekkel oldotta meg, amelyek ha kell, plusz erőt is adhatnak a felszálláshoz.

tonya44.jpg

A SkiGull első vízi útján a héten Burt a pilótát instruálja, Tonya a csónak végében

A SkiGull igazi sokéltű bozótrepülőgép lesz, 200 méteren a vízen és szinte bárhol fel-leszáll. 250 kilométer per óra utazósebességével pedig akár Hawaii-ig is elrepül, amely 4000 kilométeres hatótávot jelent. Rutan nem lenne Rutan 367 általa épített repülőgéppel a háta mögött, ha hiányoznának ezek a különlegességek a feleségének kedveskedő hidroplánjából.

urhajo.jpg

Burt űrhajója, a SpaceShipOne, amely kétszer repült 100 kilométer magasra és megkapta az Ansari Xprize díj 10 millió dollárját. A Microsoftos Paul Allennek 15 millió dollárjába került a projekt.

A nők, mint múzsák más hidroplán tervezését is ösztönözték. Rutan űrhajóját pedig talán lassabban, mint kellene, de Sir Richard Branson cége fejezi majd be és teszi alkalmassá a kétszázezer dolláros űrugráshoz.

A bejegyzés trackback címe:

https://holgypilota.blog.hu/api/trackback/id/tr338057916

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.