Nők a repülésben

Hölgypilóták

Donatella magassági világcsúcsa nyitott ülésben 8399 méteren

2017. április 11. - Hölgypilota

Friedrichshafenben a forgószárnyas csarnokban ott jártamkor éppen egy magassági világcsúcstartót ünnepeltek, a képen látható olasz Donatella Riccit, aki ezzel az autogyroval szállt nőként a világon a legmagasabbra.

donatella.jpg

Kevesen tudják, hogy Amelia Earhardt autogyro berepülő pilóta is volt és 1931-ben magassági világrekordot repült a női pilóta kategóriában 5612 méteren. Azóta több női pilóta jutott magasabbra, míg Donatella ezt a magassági világcsúcsot a képen látható mértékben ezzel a kétszemélyes mákdarálóval alaposan újabb 350 méterrel megemelte.

donna2.jpg

Donatellát a gép mellett a világrekordról kérdeztem. Elmondta, hogy Velence közelében egy kis reptéren állandóan elől ülve 2015 augusztusától hétvégeken fokozatosan egyre magasabbra és magasabbra emelkedett.

donna52.jpg

Minden repülés után a szerelők módosítottak a gépen, a súlycsökkentés volt a legfontosabb, meg hogy a hidegben működjön a hajtómű. Teszem én hozzá, az autogyrot a felső forgószárny tartja a levegőben, a hátsó ülés mögötti hajtómű pedig tolja minél magasabbra. Egy motorleállás végzetes lett volna.

donna51.jpg

Másrészt neki, mint pilótának kellett felkészülnie a mínusz negyven fokos hidegre, ruházatában, sisakban, kitapasztalnia, hogy milyen süllyedés mellett képes a szervezete kompenzálni a magassági átállást.

donatella1.jpg

1915 novemberében az első kísérletnél erős szél, fejfájás, ködös szemüveg, légzési nehézségek, alacsony látótávolság zavarta, de már ekkor is világrekordot repült.

donna61.jpg

A következő nap szerették az istenek, bár a rádiókapcsolat akkor is akadozott, sikerrel járt, himalájai magasságokra ért fel 51 perc alatt. A kilátás lélegzetelállító volt, ahogy a tőle kapott képek is mutatják.

donna41.jpg

Lefelé sikerült a nagy magasságban tartani a percenkénti 5-600 méteres süllyedést, majd már az oxigén nélküli repülési szinteken lassítani lehetett. 52 perc alatt ért le Caposile repülőterére, ahol a gépet felturbózó Magnigyro repülőgépgyár egész családja izgatottan várta és gratulált neki. De csipogott a telefonja is, az első olasz űrhajósnő, Samatha Cristoforetti „Bravissima Donna” üzenetével.

donna4.jpg

Donatella Ricci egy mosolygós, igazi reneszánsz személyiség. Asztrofizikus, az Augusta-Westland helikoptergyár programmenedzsere, de volt hivatalos európai űrhajósjelölt is. Jelenleg pilóta oktató még ultralight gépeken is, híres hőlégballon kapitány, egy évenkénti nemzetközi női extrém pilótatalálkozó megalapítója és háziasszonya. Ezekkel a tevékenységeivel folytatjuk majd néhány hét múlva ezt a bejegyzésünket.

donna3.jpg

Helyszíni friedrichshafeni bejegyzésünk után egy korábbi cikkünk egy olyan siklóernyős nőről, akit nem jószántából magasabbra szippantott fel az ég, de túlélte. Végül egy másik világrekord a múlt hétről Friedrichshafenből, ahol egy elektromos hajtású magyar és német gép köteléket repült

A bejegyzés trackback címe:

https://holgypilota.blog.hu/api/trackback/id/tr7512417309

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Osz Apo 2017.04.13. 10:20:36

"Egy motorleállás végzetes lett volna."
Az autogyro egyik fo szuperkepessege nem pont az, hogy egy motorleallas minimalisan veszelyes esemeny rajta? Nagy magassagban persze lehet gond, de alacsonyan:
www.youtube.com/watch?v=oeu-IxYw9ms