A baba miatt csak egy világversenyt hagyott ki Diófási-Kovács Orsolya, aki a magyar válogatott tagjaként indul a jövő hónapi csehországi 9. FAI Női Vitorlázórepülő Világbajnokságon. Orsit a felkészüléséről kérdeztük.
Mit mérlegel egy válogatott, amikor gyermekeket vállal?
Én csak azt számoltam ki, hogy lehetőleg ne maradjon ki egynél több női világbajnokság, mivel a női vb-ket egyébként is két évente rendezik. Őszintén szólva a gyermekvállalás kérdésében a repülés csak második lehet, a legfontosabb, hogy édesanya vagyok.
A vitorlázó versenyrepülés kicsit más, mint mondjuk egy olimpiai sportág. Nekem például a versenyrepülés több mint hobbi, inkább szenvedély, szinte a személyiségem része, de a szezonon kívül nem befolyásolja számottevően a mindennapjaim menetét. Mondjuk azért babakocsizás közben mindig néztem/nézem az eget is
Családos anyaként milyen a visszatérés, hogy szerez egy anya világversenyre indulási jogot?
A válogatott összeállítása során a Magyar Vitorlázórepülő Szövetség (MVSZ) vezetősége és a keret-edzők sok tényezőt mérlegelnek, köztük a hazai és nemzetközi ranglistákat is. Ez most kicsit nagyképűnek tűnhet, de a magyar női ranglistát ennyi kihagyást követően is vezetem.
Maga a visszatérés nem egyszerű, folyamatosan azt mérlegelem, hogy hogyan tudom a felkészülést és a versenyzést úgy alakítani, szervezni, hogy a kisfiamnak a legjobb legyen. Például a világbajnokság 3 hetet vesz igénybe edzőnapokkal együtt, ezért úgy döntöttünk Kovács Krisztián, kétszeres nemzeti bajnok férjemmel, hogy a verseny első két hetét Vince velünk tölti Csehországban. Még csak kétéves, sok lenne ez neki apa és anya nélkül.
Ugyanakkor mivel a gép kiszolgálása megkívánja azt, hogy a pilóta és a kisegítője csak a versenyre fókuszáljon, eljön velünk egy barátnőm is, aki bevállalta, hogy vigyáz Vincére. Így a versenyzésre tudok majd koncentrálni, de este és reggel mégiscsak együtt lesz a család.
Egyébként a női mezőnyben volt olyan is, aki két hónapos kisfiát hozta a versenyre és világbajnok lett. Szóval szerintem nincsen igazán jó időpont vagy recept a visszatérésre, érezni kell, hogy mikor van az a pont, amikor már hiányzik és jólesik a versenyzés. Az biztos viszont, hogy a család segítsége, támogatása nélkül nem megy. Nagyon sok tényezőnek kell „klappolnia” mind szervezésben, mind anyagilag.
A versenyeken való részvétel önköltséges, az MVSZ a repülőgépet biztosítja, amivel versenyezni fogok. Hihetetlen nagy lehetőségnek és megtiszteltetésnek érzem, hogy a Magyar Válogatott vadonatúj Discus 2-esével indulhatok a világbajnokságon. Ezúton is köszönöm ezt a lehetőséget a vezetőségnek és csapattársamnak, Vadászi Viktóriának.
Miért választottad talán először Magyarországon a pilóták közül a versenyre a közösségi finanszírozást?
Környezetvédelemmel foglalkozom, ami egy elég forráshiányos terület, így viszonylag sok innovatív és kreatív megoldást látok a forrásteremtésre.
Megmondom őszintén, hogy kísérleti jelleggel fogtam bele a közösségi finanszírozás projektbe, ahol magánemberként, akár kisebb összeggel is lehet támogatni a versenyzésemet. Így nem csak a „szokásos” és viszonylag nehézkes szponzorációs lehetőségek állnak rendelkezésre.
Valahogy úgy éreztem, hogy ha ezt az újszerű lehetőséget nem próbálom ki, nem tettem meg mindent azért, hogy nyugodt szívvel versenyezhessek. Egyébként bízom a közösség erejében, az összefogásban és a sport iránti szeretetben.
Éppen ezért indítottam a Facebook eseményt is, hogy mindenki, akit érdekel a VB szereplésem és az azt megelőző felkészülés kicsit jobban beleláthasson egy vitorlázórepülő verseny mindennapjaiba. Szeretném, ha nem csak mi, vitorlázórepülők tudnánk, hogy miről szólnak a versenyeink, hanem minél szélesebb körhöz eljuthatna ennek a gyönyörű sportágnak a híre.
Irtunk már korábban Orsiról. A Repülni JÓ oldalunkon pedig idén januárban Kóré Zoltán válogatott versenyzőnktől beszámolókat közöltünk az ausztráliai férfi vitorlázórepülő világbajnokságról.