Nők a repülésben

Hölgypilóták

Himalája kapitánynője

2019. január 04. - Hölgypilota

A sárkány szárnyán repülő Druck Air, a Bhután Királyság nemzeti légitársasága nemrég nevezte ki első kapitánynőjét.

kapitanyno.jpg

Hat éve írtam a Himalája hegyei között elterülő Paro repteréről, ahová csak olyan pilóták repülhetnek, akik a leszállásból levizsgáztak és a fenti királyi légitársaságnál dolgoznak.

szarnyak.jpg

A repülőteret csak nappal, jó látási viszonyok között lehet használni, délután sokszor már bezár, mert olyan feláramlások, turbulenciák keletkeznek a magas hegyek miatt, amelyek az Airbus A319 és az ATR72 típusú repülőgépeket odavágná a hegyoldalhoz. A cikk végén linkelem a hat évvel ezelőtti írásomat, ahol egy videón lehet látni az extrém repülési körülményeket.

repcsik.jpg

Még egy sima leszállás is művészet, mert a nem túl hosszú futópálya végét a völgyben kanyarogva lehet csak elérni. Ilyen extrém körülmények között lett a helyi légitársaság történetének első kapitánynője egy bhutáni hölgy, a képeken látható Ugyen Dema.

sztyuvik.jpg

A királyságban vigyáznak a jó levegőre, hasonlóan üldözik a dohányzást, mint a szingapúriak a rágógumit. Ápolják a szokásokon alapuló örökséget, a vezérigazgató sem öltönyben dolgozik, miként a képen a légikisasszonyok is hazai motívumokba öltöznek.

ugyenelsotiszt.jpg

Ugyen Dema a nyugalom istennője is lehetne, 21 évesen egyetlen pilótanőként lépett be a légitársasághoz és 12 év kellett ahhoz, hogy a különleges körülmények között első tisztként, három csikkal repülve nyilván kevesebb  órával elérhesse a kapitányi szintet. Többek között Szingapúrba, Bankokba repül az Airbus A319 repülőgéppel, és nemcsak látás szerint, mint otthon a hegyek között, hanem műszeres repülésben is képzett.

ketno.jpg

Sőt, a légitársaság gondoskodott a női utánpótlásról is, mert vele együtt nevezte ki a története során második női pilótáját első tisztnek, ahogy az a képen látható. Az első csupa női személyzetről még nem jött hír, de ami késik, az nem múlik.

gyerkocok1.jpg

A királyság terjeszti a repülési kultúrát a fiatalok között is. A felső képen egy makett körül láthatóak a gyerekek, alul pedig a királyság finanszírozta a nagyobb iskolások látogatását Bangkokba.

iskolasok.jpg

A hat évvel ezelőtti cikkem mellett ajánlom egy másik írásunkat arról, hogyan lett a HungaroControl milliomos.

A bejegyzés trackback címe:

https://holgypilota.blog.hu/api/trackback/id/tr1614536550

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

valzol 2019.01.09. 12:53:19

Köszönet az érdekes cikkért! Apró javítás: Druk Air a bhutáni állami légitársaság neve (Sárkány Légitársaság) és néhány éve már magán légitársaság is üzemel Bhutan Airlines néven. Csak ez a két társaság repülhet be Bhutánba. Az elmúlt években belföldi leszállópályák is nyíltak, immár három, jelentősen lerövidítve az utazási időt nyugatról keletre a hegyek között. Sőt, ma már két helikopter is üzemel, a szolgáltatást egy magyar szülőktől származó ausztrál pilóta segítségével indították el, aki 2012-ben magyarul mutatkozott be nekem Katmanduban egy kávézóban. Aki többet szeretne megtudni Bhutánról, ajánlom olvassa el az Álmomban Bhutánban ébredtem c. könyvet vagy utazzon oda velem: www.bhutankonyv.hu Valcsicsák Zoltán, Magyar-Bhutáni Baráti Társaság