Nők a repülésben

Hölgypilóták

Hölgypilóták

Ritka a női kapitány Japánban

2012. február 20. - Hölgypilota

Akár hihetetlennek is tűnhet, Japán első női kapitányát az ottani nemzeti légitársaság leányvállalatánál csak két éve, 2010 nyarán nevezték ki.

fuji1.jpg

Ari Fuji régi gyermekkori álma vált ezzel valóra, hogy 42 éves korára megszerezte egyenruháján a négy aranysávot.

Karrierjében termete jelentette az első akadályt. Még az egyetem elvégzése után sem érte el a Japánban pilótáknak előírt  minimum magasságot. Ezért egy Los Angeles környéki repülő iskolában szerezte meg a pilótaengedélyét és teljesítette a közforgalmi repüléshez szükséges repült órákat.

Hazájába visszatérve azonban sokáig nem tudott pilótaként elhelyezkedni. Aztán szerencséjére több mint tíz évvel ezelőtt a JAL Express első kísérleti munkaerő-felvételi programjában nőt is felvettek gyakornoknak. Egy év múlva másodpilótaként véglegesítették.

jex2.jpg

A JAL Express egy főként belföldi útvonalakon repülő fapados légitársaság. 20 darab repülőgépével nagyságrendileg akkora, mint nálunk a Malév volt. Gépeinek többsége a képen is látható régi típusú Boeing B737-400, Osaka a központja. Három éve már külföldre, két kínai városba is repülnek.

Ari Fuji másodpilótaként tíz év alatt a társaság járatain több mint ötezer órát repült. Szakmai fejlődését kínai származású kapitány férje is támogatta, mert kinevezésekor neki is köszönetet mondott.

jex.jpg

Lehet, hogy a férj adott egy kis hátszelet a kinevezéshez, mert a nők aránya a pilóták között finoman szólva elhanyagolható. A JAL csoport több mint hatezer pilótája között 2010-ben csak három pilótanő dolgozott.

A ma még mindig erősen férfiak uralta japán társadalmi hagyományok is közrejátszhattak abban, hogy Ari Fuji csak 2010 nyarától vált a légitársaság első kapitánynőjévé.

fuji2.jpg

süti beállítások módosítása