A 2. világháború idején, 1942-től már három női önkéntes ezred is harcolt a Vörös Hadseregben. Az 588. női éjszakai bombázó ezred repülőgépeitől a németek annyira féltek, hogy automatikusan Vaskereszt kitűntetést adtak, annak, aki egyet is lelőtt közülük.
Pedig egy orosz tábornok állítólag méltatlankodva kiáltott fel, amikor megtudta, hogy katonák helyett egy csomó lányt küldtek csak neki.
A tizenéves és a húszas éveik közepén járó lányok, nappal virágokat rajzoltak a gépeikre és navigációs tollal még a szájukat is kifestették.
Éjszaka meg rettenetes pusztítást okozva, bombák tucatjait szórták le az elavult, rozoga, lassú PO-2-es repülőgépeikkel.A fából készült, kétfedelű gépekben ketten ültek, a pilóta és a navigátor. De nem volt sem ejtőernyőjük, sem fegyverük, még radarjuk sem, ami navigálta volna őket, csak az iránytű és a térképek alapján tájékozódtak a sötétben.
A nyitott pilótafülkében télen néha a csizmában is majd lefagyott a lábuk. Ráadásul, ha eltalálta őket egy lövedék a repülőgép olyan gyorsan meggyulladt akár a papír.
Az Éjszakai Boszorkányok nevet a németektől kapták, mert a sötétben alacsonyan, alapjáraton suhanó gépek csak egy, huss hangot hallattak, mielőtt a célpont felett kioldották bombáikat.
A németek szerint a macskák módjára sötétben is jól tájékozódó pilótanők úgy repkedtek hangtalanul a fejük felett, mintha seprűnyélen repülő boszorkányok lettek volna. És amikor meghallották őket már késő volt, mert a gépeik könnyű manőverezhetősége miatt könnyen kisiklottak a német golyózáporok elől.
Az 588. bombázó ezred pilótanői minden este 40 repülőgéppel szálltak fel és egy éjszaka akár 8-10 bevetésen is részt vettek. Négy év alatt 30.000 bevetésen összesen 23.000 tonna bombát dobtak le a megszálló német csapatokra.
Nagyezsda Popova, bombázó pilótanő (aki a fotón középen áll), például 852 bevetésen vett részt és volt olyan bevetése is, amikor 42 golyó ütötte át a gépét, mégis túlélte.
HIDROPLÁNOK Lesz-e újabb aranykor?
Megjelent legújabb e-könyvünk
Az ezred egyik parancsnoka, Marina Raskova, a „szovjet Amelia Earhart" már 1933-ban, a szovjet légierő első női navigátora volt és részt vett a Moszkva-Szibéria távolsági rekordban is.
Korábban írtunk arról is, hogy 82 év után újra magyar repülőgép utazza körbe a Földközi-tengert, amely a napokban indult útjára.