Nők a repülésben

Hölgypilóták

Hölgypilóták

Vicky 12 nap alatt Kanadából repül a Déli Sarkra

2025. március 31. - Hölgypilota

Vicky a 14 ezer kilométert egy 60 éves Twin Otter repülőgéppel átlagban 3000 méter magasan repülte.

viki77cim.jpg

A becenevén Ice Cold Katy egy kétmotoros DHC-6 Twin Otter bozótrepülőgép, az egek Land Rovere, 19 utas elfér benne. Nagy kerekekkel, úszótalppal, vagy sítalppal repülhet.

33vicky_vidruja.jpg

Igazi élő múzeumi darab huzalos vezérléssel, bár van benne időjárási radar és robotpilóta, no meg a hajtómű már turbólégcsavaros. Viszont se konyha, se légkondi, sőt a WC helyett is csak egy cső van a végén, bár a kabin fűtés a hidegben hatásos.

22twintwin.jpg

A repülőgép a brit antarktiszi kutatóintézet - BAS - szolgálatában üzemanyagot, műszereket és egyéb árukat, kutatókat szállít olyan helyekre, ahol más repülőgép elveszne. Pirosra festik, hogy látszódjon a hóban, ugyanakkor a szárny felső fele meg fekete, hogy a nap melegét elnyelje.

88win2.jpg

Ice Cold Katikát a déli sarki fűtetlen hangárban nem lehetne nagyjavítani, ezért Kanadába gyógy kúrára repül évente. Ott a gyár és a karbantartás, hogy kibírja a mínusz 20 fok feletti szélsőséges üzemelést is. Vicky már többször megtette oda-vissza ezt az utat.

66twin1.jpg

A repülés igazi kihívás Vicky szerint. Egyedül vezeti a gépet, egy nem pilóta kisérővel. Lényegében egy hatalmas üzemanyagtartályon ülnek, mert nem minden megállónál tudnának tankolni.

11vikifopilcsi.jpg

Átlagban 3000 méteren repülnek, ahol elég turbulens a levegő. A föld két sarka között az út közepén az Andokban a magas hegyek miatt 6000 méterre kellett emelkednie, természetesen csak oxigén maszkban.  

55delisark.jpg

Az igazi kihívás a délamerikai légi irányitás angolja, no meg sok helyütt állandóan változó politikai helyzet. Vicky még sohasem repülte le úgy az útvonalat, ahogy azt a repülési tervben Kanadában elképzelték.

77sator.jpg

A szállás sem négycsillagos, néha aludni kell a szabad ég alatt vagy a repülőben. Vickynek ez meg sem kottyan, hiszen sarki túlélő gyakorlatok nélkül nem repülhetne a hóban.

101macik.jpg

A legnagyobb kihívás az egész uton az utolsó 1000 kilométer. Chiléből a kutató állomásig végig tenger felett szinte mindig ködben. Vicky ekkor a repülőgépet fűthető búvárruhában vezeti, hiszen a tengerre történő kényszerleszállás esetén nincs idő átöltözni. Még igy is nehéz lenne a jeladós csónakban a túlélés. Szerencsére vagy inkább Vicky tudása miatt erre még nem került sor. 

100allomas1.jpg

Vicky relatíve későn lett pilóta. 30 éves koráig meteorológusként már belenőtt a déli sarki kutatómunka nehézségeibe. Vészpilótaként tanitgatták a kutató repülőutak során, segített szerelni is a dermesztő hidegben.  

99nyugalom.jpgMegtetszett neki, levizsgázott, bozótpilótaként dolgozott Kanadában, majd új szakmájában visszatért a kutatóállomásra. Már főpilóta helyettes és a négymotoros szintén kanadai típust, a Dash 7 repülőgépet is vezeti. Egy korábbi képen is a nagyobb gép pilótafülkéjében ülnek ketten.

44hetes1.jpgKorábban irtunk Christin bozótpilótanőről a vadnyugaton. Ajánljuk új videónkat a Boeing B747 cargo óriás repülőgépekről

süti beállítások módosítása