Egy hete történt a baleset.
Frissített videónk róla.
Elindult a vizsgálat, sok hónap kell majd az eredményhez, a Légikatasztrófa a jövőnek üzen című könyvünkben sok példán bemutattuk a légibaleset kivizsgálásának menetét.
Az internet népe azonban vért szimatolt, azonnal nekiment a feltételezett úgymond csak csajos – két pilótanőt és két stewardess-t - tartalmazó járatnak. Elég volt hozzá egy kép két évvel ez előttről, és már terjedt vírusosan a fejreállított mém.
Majd találtak a Delta légitársaság járatait teljesítő alvállalkozónál, balesetet szenvedett járatot üzemeltető Endeavor Air-nél egy a pilótanőket népszerűsítő videót 2017 év végéről.
Az akkori szövegíró bután volt vicces, mert az unmanned akkor már általánosan elfogadott volt a pilóta nélküli drónok megnevezésére. Az internet népe ezt most kajánul terjesztette.
Tovább dagadt a vírus, nagyobb sebességre kapcsolva már kiderítették, hogy a járatot vezetők nem igazi pilótanők. Inkább kvótanők voltak a sokféleség, egyenlőség és befogadás (DEI) magyarul inkább a woke politikájának alapján. Sőt a baleset biztos oka a pilótanők hozzá nem értése, gyakorlatlansága, plusz a CRJ900 típusra sem volt jogosításuk. Az ügyetlen 26 éves pilótanőt pedig tuti, hogy Kendal hívták, a vírusban terjedő képen balra.
Légi balesetes filmeken, videókon edzett nem szakember nézők is tudják, hogy a pilóták nevét a vizsgálatban nem szokták közzétenni. A közösségi média hírekre szerintem helyesen lépett a Delta vezérigazgatója. A bal ülésben a repülőgép parancsnoka kapitányi rangban egy férfi volt, aki 2007 óta dolgozik a cégnél. A jobbülésben pedig az első tiszt nő volt. Nem nyilvános, ki vezette a gépet.
A két pilótás rendszerben a parancsnok döntése alapján az egyik pilóta vezeti a gépet, a másik pedig segít neki. Ha az első tiszt vezette a gépet, akkor is a parancsnok felelőssége a leszállás is. Ha úgy látja, hogy nem megfelelő a repülés, akkor át kell vennie az első tiszttől a vezetést.
A videóban elmondtuk, hogy lehet pilóta hiba is a baleset oka, amit majd a vizsgálat kiderít.
Másik ok lehet a szélsőséges időjárás, a közel 70 km/órás széllökések, a tisztított havas pálya télen itt normális, ezek önmagukban nem akadályai a landolásnak. Ellenőrző listák, szimulátor gyakorlatok segítik a nehéz leszállás teljesitéséhez a pilótákat. Ha valami mégse sikerül, átstartolás, új megközelítés vagy végül kitérő repülőtérre való repülés lehet a biztonságos megoldás.
Azt már tudjuk, hogy a megengedettnél nagyobb sebességgel csapódott a futómű a betonhoz. Itt az utasok életét és testi épségét a videón látható túlterhelésre tervezett letörések védik műszakilag.
Az utasok meg a maguk életét pedig a személyzet védi, akik a leszállásra való felkészítés során ellenőrizték a biztonsági övek szorosságát.
A CRJ900 76 utasa és a 4 fős személyzet is a szoros bekötésnek köszönhette, hogy a fejen csúszó gépben mindannyian nem hullottak ki az ülésekből. A megállás után az evakuálás pedig mesteri volt, bővebben itt olvashatnak róla.