Nők a repülésben

Hölgypilóták

Márkus Tímea négy vitorlázórepülő rekordja

2013. március 20. - Hölgypilota

Márkus Tímea is a tavalyi év legjobb hazai sportrepülői között volt, akiket a Magyar Repülőszövetség éves díjátadó ünnepségén kitüntettek.

7_46.jpgAz elismerés Márkus Timit duplán is megilleti, mivel kisfia születése után egy év kihagyással indult a Szegeden tartott 2012-es vitorlázórepülő versenyen, ahol egyből négy női országos rekordot is felállított:15 m Szabad háromszög 516,4 km alaprekord, Open Szabad háromszög 516,4 km alaprekord, 15 m Szabad max 3 pont 528,3 km és céltáv 516,2 km kategóriában.

A Hölgypilóták megkeresésére Timi beszámolója következik a vitorlázórepülés kulisszatitkairól,a rekordok értelmezéséről és körülményeiről.

Névtelen1 másolata_1.jpg"A versenyen repült gépem, a vízballasztos volt. Ez versenyen, bizonyos kritériumok mellett a kategóriát is meghatározza, amelyben indulhat vele a versenyző. A repülőgépnek a szárnyai és a függőleges farok része tölthető vízzel (utóbbi nem minden típusnál). A tartályok összes térfogata kb. 120-200 liter között változik. Ez a vízballaszt arra szolgál, hogy a repülőgép súlyának növelésével (felületi terhelés növelésével) nagyobb sebességgel érjük el ugyanazt a siklószámot, mint nélküle.1_69.jpgA vitorlázó-repülőgépek teljesítményének mértékegysége a siklószám. A siklószám egy olyan viszonyszám, amely azt mutatja, hogy az adott repülőgép egy adott magasságból milyen messzire tud eljutni (siklani) ideális körülmények között. Például a 46-os siklószám azt jelenti, hogy 1 kilométer magasságból indulva 46 km-t tud megtenni. A vízballaszt segítségével, megnövekedett terheléssel, ezt az utat gyorsabban tudjuk megtenni. A "cipelendő" víz mennyiségével repülés közben gazdálkodni kell, szükség szerint, időjárás függvényében.

A fotón Timi kisfia éppen elszundikált a hátsó ülésen. 10_26.jpgHogy milyen feltételek alapján lehet vitorlázórepülő rekordot repülni?
Alapvetően három kritérium alapján jegyzik a rekordokat, amellett, hogy repülőgép kategóriákba is soroljuk őket. Repülhetünk távolsági feladatot,  sebességi feladatot adott távolságon vagy magasságot. Értelem szerűen első esetben a megtett legnagyobb távolság a nyerő, a második esetben az adott távolságon elért legnagyobb átlagsebesség a harmadikban pedig az elért legnagyobb magasság.

A távolsági feladatok is lehetnek több félék egyrészt az alapján, hogy a megrepülendő feladatot előre kitűzték-e (deklarált feladat) vagy arra megyünk, amerre például jó idő van (szabad), másrészt pedig a végigrepült pálya "alakja" alapján (hurok, háromszög, több pontos).11_22.jpgAlaprekordról akkor beszélünk, ha az az adott rekord-kiírás feltételeinek megfelelő első regisztrált repülés. Akkor fölállítottunk egy alaprekordot. A repülőgépeket siklószám, fesztáv, vízballaszt léte, ívelőlap léte és ülésszám szerint sorolják kategóriákba.
Szerencsés esetben egy jól sikerült, hosszabb távrepüléssel egyszerre több rekordot is föl lehet állítani. Ha például előre meghatározott pályán teljesítünk sikeresen, akkor nagy eséllyel azt szabad távolságként is tudjuk értékelni, vagy egy kisebb fesztávú repülőgéppel repült rekord a sokkal tágabbnak számító "open" kategóriában is jó lehet.

A fotón Vilike a verseny előtt ellenőrzi anya repülőgépét.2_70.jpgVisszatérve magára a versenyre. Előző nap érkeztünk Szegedre anyukámmal és az akkor másfél éves kisfiammal. Autónk tele volt a két héti táborozáshoz szükséges kellékkel, a vonóhorgon a szállítókocsijában meg a vitorlázórepülőt húztuk magunk után. Az előző évben a terhességem miatt semmit nem tudtam repülni és közvetlenül a verseny előtt is csak nagyon keveset. Vajon milyen lesz visszarázódni? Önbizalomban szerencsére nincs nálam hiány, így egyszerűen arra gondoltam, hogy jól kell sikerülnie. Az első versenynap délelőttje kapkodással telt. Át kellett nézni a repülőgépet, megtölteni vízzel és beizzítani a fedélzeti elektronikákat.

Miközben arról panaszkodtam az edzőmnek és mentoromnak, Laurinyecz Sanyikának, hogy nagy a hiányérzetem, ráadásul az előző két repülésemkor sem éreztem egészen jól magam. Természetesen nagyon biztatott, hogy most nem lesz semmilyen problémám, és egyébként is ott lesz, hogy segítsen, hisz egy kategóriában versenyzünk.

Megkaptuk az első feladatot, 516,2 km céltávrepülés. Mi lesz ebből? Úgy éreztem, hogy háttal ülök a moziban. Folytatódott a kapkodás, készülődés, tervezés, majd valahogy fölszálltam és elindultunk. Csabi, a kedvenc kisegítőm is tudta a dolgát, ezúton is köszönöm neki! A részletekre nem is emlékszem, valahogy sodródtam az árral, de utólag visszagondolva minden nagyon olajozottan ment, mint ahogy máskor is szokott, az előző versenyeken. Úgy látszik, hogy a napi rutin szerencsére jól beégett az emlékezetünkbe.

Felszállás után elmúlt a kapkodás, az időjárás figyelése és a feladat sikeres végrehajtása lekötötte minden figyelmemet. Edzőm valóban sokat segített, a biztatásokkal is. És mi lett a vége? Szép idő, egy kellemes repülés és egy országos rekord, női 15 m-es kategóriában 506,1km-es céltáv.8_30.jpgKorábban már közöltük Timi bővebb, képes beszámolóját a kéthetes versenyről, aki már máskor is állt a dobogó tetején. Timi a tavalyi rekordjaiért emlék-plakettet vehetett át az Európa hajón tartott Repülőbál előtti ünnepségen. Timi egyetlen Open kategóriás rekordja másik plaketten van.9_22.jpgA díjátadást jó hangulatú, sikeres bál követte, ahol a kisfia, Vili is vele ünnepelt. 

A díjátadó fotóit Nagy Tamás készítette.

A bejegyzés trackback címe:

https://holgypilota.blog.hu/api/trackback/id/tr625150016

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.