Az autogyro olyan csodabogár a légi járművek között, amely nálunk eddig még nem annyira terjedt el. Ferinc Zsuzsit a munkája nap mint nap ezekhez a járművekhez köti.
A cég, ahol Zsuzsi dolgozik a One-Two Fly Kft. autogyrokat, Rotax és Werner motorokat, Icaro sisakokat, Galaxy mentőernyőket forgalmaz és szervizel (gép és motor), utast repültet és hivatalos autogyro iskolát működtet Fertőszentmiklóson. Zsuzsit a feladatairól és repülési élményeiről kérdeztük.
A hivatalos titulusod szerint kapcsolattartóként dolgozol, valójában mi a feladatod?
Szinte minden olyan adminisztratív és szervezési feladatot ellátok, amely összefügg a cég tevékenységével. Így például a növendékekkel, vevőkkel, gyártókkal való szóbeli és írásbeli kapcsolattartás is hozzám tartozik.
Tudom, hogy nem vagy pilóta, megtudhatnánk mi ennek az oka?
Sokan kérdezik tőlem, hogy én miért nem tanultam/tanulok meg repülni (pilóta apával és párral körülvéve).
Igazából nekem elég, ha visznek a repülővel, a szerkezet irányításának vágya nem jellemző rám. Úgy veszem észre, hogy a nők zöme hasonlóan van ezzel, mert utasként viszonylag sokan kipróbálják az autogyrot.
Nyerjen autogiro repülést wellness hétvégével
Ennek ellenére repültél-e már autogyroval, milyen érzés volt?
Természetesen repültem. Nem is lennék hiteles, ha nem lenne tapasztalatom az egészről.
Maga a repülés nem volt ismeretlen számomra, mert édesapám sárkányrepülő pilóta, és így gyerekkoromtól kezdve sokszor emelkedhettem a magasba. Az autogyrot már felnőtt fejjel próbáltam ki, elsőre elég furcsa volt a rotor miatt, de aztán nagyon hamar megszerettem.
A nyitott gépek a szabad repülés élményét adják, és általánosságban elmondható, hogy a gyrok érzéketlenek a turbulenciára a kis szárnyfelület (rotor) miatt. Az MTO Sport típus például egy fürge, jól manőverezhető jószág, úgyhogy lehet vele jó kis adrenalin repülésekre menni, de túrázni is, ahogy nyár elején is tettük, amikor lerepültünk Horvátországba.
Szuper élmény volt, amúgy is szép a tenger, de madártávlatból még inkább. A zárt gépeknek pedig nagy előnyük, hogy kényelmesek, fűthetőek, nagyon praktikusak távot repülni, mivel a turbulencia alig hat rájuk.
Ismereteid szerint milyen a nők aránya az autogyro pilóták között ma Magyarországon?
Itthon még kevésbé elterjedt az autogyro repülés, tudomásom szerint nálunk nincs (még) női pilóta. A szomszédos Ausztriában viszont van pár női pilóta, ők szoktak is Fertőszentmiklóson repülni. A hamarosan induló, következő elméleti tanfolyamon, ami az autogyro képzés első lépése, reméljük, hogy már lesznek női növendékek is.
Az interjú végén a Zsuzsi által az autogyroból készített csodás horvátországi rovinji kép alá idekívánkozott még egy mondat. Lehet, hogy a jövőben repülő gokart még a közlekedési dugókat is meg tudná oldani.