Nők a repülésben

Hölgypilóták

Egyetlen pilótanő Börgöndön

2013. szeptember 22. - Hölgypilota

Az idei Börgöndi Repülőnapon egyedül csak Pretz Dorina motoros vitorlázógép pilóta képviselte a női nemet. A madárcsontú, törékeny hölgy a repülőnapon először repültetett utasokat, két utas repültetése között pedig szintén először adott interjút a Hölgypilótának.

dorina7.jpg

Dorina egyik leszállásakor kimentünk a repülőgép állóhelyéhez, éppen akkor nyitotta ki a kabintetőt, az utasával egyből lefényképeztük, harmadik képünk. A helikopteres bemutató miatti utasrepültetési szünetben pedig a Falke motoros vitorlázógép mellett beszélgettünk.

Milyen érzés volt a börgöndi repülőnapon első alkalommal utasokat repültetni?

Fantasztikus! Tavaly már vittem egy-két utast a Börgöndi Repülőmajálisunkon, de az kisebb rendezvény volt, mint a mostani XVIII. Börgöndi Repülőnap, és akkor a pártolói hozzájárulások gyűjtése volt a fő szerepem.

dorina4.jpg

Azt hiszem, az oktatóim nagyon jól tudták, mikor bízhatják ezt rám. Motoros vitorlázóval olyan utasokat felvinni a levegőbe, akik még soha nem repültek és ráadásul mindenki egy férfi pilótát várt a kormány mögött, igazán felelősségteljes érzés volt.

dorina8.jpg

Ezért is nagyon örülök, hogy mindenki nyugodtan, mosolyogva szállt ki mellőlem, és ahogy hallottam a többiek is pozitívan nyilatkoztak rólam, mint a repülőnap egyedüli női pilótájáról.

Banális kérdés, hogy lettél pilóta?

2007-ben kezdtem el repülni Börgöndön, ami azóta is a bázisom, annak ellenére, hogy a repülőterünk körül folyó fejlesztési viták miatt közel két évre Dunaújvárosba kellett költöznünk.

dorina2.jpg

Édesapám nem sokkal előttem kezdett el sárkányon repülni az akkori szomszédunk, Szilády Dezső, az Albatrosz Repülő Egyesület jelenlegi elnökének biztatására. Tetszett nekem is a sárkány, de mindenki azt mondta, hogy a fizikumom miatt az nem való nekem.

Nem sokkal később az egyesület megvette az első motoros vitorlázó gépét, a Falke SF 25C-t, de még mindig gondolkodtam. Aztán 2006-ban egyszer csak megjelent egy fiatal csapat vitorlázó repülőgépekkel, és miután kipróbálhattam, milyen vezetni egy „Nagyvasat”, azt mondtam, most már nem lehet kifogás. A vitorlázó repülés sem anyagilag, sem fizikailag nem annyira megterhelő, hogy ne csinálhatnám. Édesapám és a családom pedig támogatta pilótaképzésemet.

dorina5.jpg

Beszélgetésünket meg kellett szakítani, nehogy a helikopter meg a legnagyobb gép, a Li-2 menetszele felborítsa a motoros vitorlázógépet, amit ezért függőleges vezérsíkjával, magyarul a farkával a közönség felé derékszögben elfordítottunk.

dorina9.jpg

A motiváció pedig nagyon egyszerű volt, szerettem volna fentről látni a világot, megtapasztalni azt a csodálatos, felszabadító érzést, amit a repülés nyújt, és elszakadni a föld nyújtotta kötöttségektől.

8_57.jpg

Az első felszállásom 2007. április elsején volt egy Ka-7 típusú fa vitorlázó kiképző- és teljesítmény repülőgéppel. Vele összesen 26 órát repültem és eljutottam  a „C” vizsgáig.

Azért, hogy az egyesület kényszerű szétválása miatt a Dunaújvárosba költözés ne okozzon nagy kiesést, egyből nekiálltam a motoros vitorlázó képzésnek.

dorina3.jpg

Éppen most kell majd meghosszabbítanom a hozzá tartozó szakszolgálati engedélyemet. A 100. repült órámat idén a pápai reptérről a Tokorcs, Pusztacsalád, Pápa  háromszög repüléses útvonalon léptem át. Ma már 326-odik felszállásomnál tartok és még ma is lesz néhány további. 

Megjelent a Repülni JÓ Füzetek legújabb száma

Repülőfesztivál egy osztrák tavon

Mik a távolabbi terved a repüléssel kapcsolatban?

Készülök a vitorlázógépből az igazi egymotoros átképzésre, meg az angol nyelvű rádiózási vizsgára, hogy jövőre már motoros kisgépet vezetve  nézhessem a hollandiai tulipánvirágzást.

6_83.jpg

Kisgépesként pedig minél kevesebb anyagi ráfordítással kívánok repült időt és tapasztalatot gyűjteni a következő szint eléréséhez.

3_112.jpg

Ha pedig beteljesülne az álmom, akkor pár éven múlva egy kecses business jet pilótanőjeként repülnék legszívesebben.

dorina.jpg

A Hölgypilótán nem múlik, már rendeltünk is Dorinának egy jetet képben, plusz még több fotó a Börgöndi Repülőnapról. A repülést pedig nem lehet elég korán kezdeni. Lénit a papája hatévesen röptette meg először a családi szitakötőn.

A bejegyzés trackback címe:

https://holgypilota.blog.hu/api/trackback/id/tr245524567

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kiwirágós kivirradtig 2013.09.23. 00:52:41

A motoros vitorlázó repülőgép fából vaskarika, valójában segédmotoros vitorlázó repülőgép a neve. És így kell írni. Ha meg a pilóta is hozzájön, akkor segédmotorosvitorlázórepülőgép-pilóta.

"a helikopter meg a legnagyobb gép, a Li-2 menetszele"
Az biztos nem, mert a menetszél mást jelent. Esetleg az általuk keltett légörvény.

(Aki ennyire hülye a helyesíráshoz és úgy általában a magyar nyelvhez - nemcsak ez az egyetlen hiba, hemzseg a helyesírási és nyelvtani hibáktól a firkálmány - ÉS a repüléshez is, miért akar a repülésről írni?)

kiwirágós kivirradtig 2013.09.23. 00:54:32

@tildy:):
Ha ez a nagyvas, akkor milyen a kicsi?
Vagy mi egy rendes repülőgép, ha ez a nagy?

NIKI LAURA 2013.09.23. 08:23:42

Imadom a Falket,bar most adtam el.
Piti penz. Fentartasa egy Cessnahoz kepest,csak a tarolas necces a szarnyak matt.

Valoban igaz,ez nem extraordinary teljesitmeny,barki megtanul par ora alatt,kb mint egy autovezetes,meg ha no is az illeto...nem nagy szam.

A magyar kis reptereken meg lokott egyet lefele a NKH uj vezere,a mindenki altal imadott murepulo baratunk.Engedelyek megszerzese lehetetlen,horror ar,nincs mar ideglenes le felszallo.
Doglodnek mindenhol,lehetetlen a szigoriitadok miatt meg egy sima PPL is,bukik mindenki.

Morane 2013.09.23. 15:20:34

@Paul Summers: Kedves Pál! A hozzászólásodból arra kell következtetnem, hogy valami nem sikerült neked a repülésből. A stílusból meg arra, hogy problémák vannak a neveltetésed körül. Remélem soha nem fogsz tartozni a Repülők családjába mert oda több szerénység és tisztelettel lehet csak belépni. Persze ha sok a pénzed szerezhetsz te is valamiféle jogosítást, de figyelmeztetlek a repülés szabályit vérrel írták ezért neked nem ajánlom mert nem leszel hosszú életű.

Cariotis 2013.09.24. 09:52:06

@Morane: A sracnak igaza van, valoban azert van ez a cikk, mert no, de az is teny, hogy ez a blog noi pilotakrol szol, tehat ez termeszetes.
Azt mondjuk cafolnam, hogy szerenyseg es tisztelet az,ami uralkodik a repulos vilagban. En pont azt kellett atereznem, hogy mocsok es ferto, ahogy emberek egymason taposnak at a lehetosegekert...erdekhajhasz a kis tarsadalom sajnos. Nagyon sokan az anyjukat is eladjak barmiert...

ATC_Angelo 2013.09.24. 16:06:01

Légiforgalmi irányító vagyok, a pápai repülőtábor idején volt szerencsém a hölgyhöz. Rendkívül ügyes, tehetséges! Visszavárjuk Pápára a börgöndi csapattal együtt, reméljük legközelebb már egy motoros kisgéppel! :)