Nők a repülésben

Hölgypilóták

Hölgypilóták

Katonai pilótanő Duna felett és Kecskemét egén

2021. szeptember 13. - Hölgypilota

Simon Csilla főhadnagy asszonnyal, a Magyar Honvédség Zlin 242 és 143 típusú kiképző repülőgépek első női pilóta oktatójával a Kecskeméti repülőnapon beszélgettem. simoncsillacim.jpg

Kíváncsi voltam arra, hogyan élte meg, milyen érzés volt számára a két nevezetes repülés. A Parlament előtti bemutatót videóra vettük, ami a cikk végén látható.

„Nagyon érdekes volt a légi parádén augusztus 20-án a Duna fölött repülni. Igazából kirázott a hideg, amikor belegondoltam, hogy a közel 40 darab honvédségi légijármű pilótái között voltam női hajózóként. Eddig minden évben a földről néztem a légi parádét. Most fordult a kocka, engem láttak a földről és a tv-ben a lányaim is. Kecskeméten pedig remek érzés volt abban a csapatban repülni, akik megmutatták, hogy a honvédség légiereje eszközökben és technikai tudásban mennyit fejlődött.” 

Nála igaz, szinte beleszületett a katonai repülésbe, mivel Édesapja Taszáron volt MIG - 21 vadászgépen repülőműszaki.  Kislány korában babák helyett játékrepülőkkel játszott, már négy éves korában ott volt Taszáron az 1. Nemzetközi repülőnapon. simoncsilla11.jpg

„A repülés mindig a vágyam volt, de valahogy egy jó ideig nem sikerült elérni. 2008-ban, amikor katonatiszti főiskolára jártam, lett lehetőségem repülni először. Falke motorosvitorlázó típuson szereztem szakszolgálati engedélyt, majd gyűjtöttem órákat kezdetben. Leghosszabb repülésem 12 perc motoridővel 5 és fél óra vitorlázás Tökölről felszállva Mórahalom és Velencei tó környékén.”

A főhadnagy asszony tavaly év elején pályázott az oktatói beosztásra, majd Szolnokon megkezdte a Zlin 242, majd a képen látható Zlin 143 repülőgép típusokon a katonai pilóta átképzését. A katonai szakszolgálati engedély megszerzése után folytatta oktatói képzését a típuson.  A katonák a repülőgép oktatóikat saját maguk képzik, a képzés felépítése hasonlít a civil oktatói képzéshez. Simon Csilla az elmúlt időszakban közel 200 órát repült a Zlinekkel.

Találkozásunkkor a Zlin 143 statikus kiállításán éppen a kisebbik lánya fogta a kezét a kordonon keresztül. A lányokra a kordonon kívül az édesapjuk vigyázott, aki híres vadászpilóta. Körömi „Csücsör” József nyugállományú alezredes a „Hungarian Sky Hussars” kötelék egykori tagja. Az Égi Huszárok még a kilencvenes években MIG-21 bisz vadászgéppel repültek, a fairfordi repülőnap sztárjaiként lettek híresek. simoncsilla12.jpg

Két gyermek édesanyja, a gyerekek születése után hat hét elteltével már újra repült, akkor még a civil kisgépes repülésben. Simon Csilla szerint ők egy egyedi család, akik szabad idejüket is sokszor a repüléssel töltik.  Szabadnapokon a család sokszor kitelepül a tököli repülőtérre, a gyerekeknek visznek játékokat, ceruzákat, ők rajzolnak, színeznek, játszanak. Amikor akarnak, mehetnek anyával vagy apával repülni, amit nagyon élveznek. Nagyobb részt így jött össze a pilótanő számára a több mint 450 óra civil repülőidő.

„Úgy gondolom, a katonai hajózó életformát nem lehet munkaként kezelni, ez egy hivatás. Az pedig, hogy hajózóként a repülés bekerült a munkaidőmbe, a lehető legjobb. Az a munkám, amit nagyon szeretek és még több időm is marad a gyerekeimre.” 

Mikor búcsúztam, jobban megnéztem a fülbevalóját is. Repülőgép csillogott rajta.

süti beállítások módosítása