Nők a repülésben

Hölgypilóták

Hölgypilóták

Dóri Extrával műrepül

2021. december 17. - Hölgypilota

A kaposvári 20 éves Szilvási Dóra eddig már 400 repült órát gyűjtött össze különböző motoros repülőgép típuson. Legutóbb a Magyar Műrepülő Klub Extra 300-as motoros műrepülőgépén vizsgázott le. Sportman kategóriában jelenleg ő az egyetlen magyar pilótanő.  

6_322.jpg

A pilótalánnyal a Kecskemét melletti Matkó Airporton találkoztam a 2021-es Nemzetközi Danubia Kupa Műrepülő Bajnokságon, ahol versenyasszisztensként dolgozott. A rossz időjárás miatti kényszerpihenőben beszélgettem vele a terveiről és arról, hogyan jutott el idáig.  

2_397.jpg

Dóri a repülés szeretetét a családjából hozta, apja az egykori pápai repülőezred repülőorvosa volt. Tizennégy évesen első sétarepülése akkora hatással volt rá, hogy az eredeti egy kör helyett apjának a második körre is be kellett fizetni a lányát, aki még akkor sem akart kiszállni a gépből. Ekkor még túl fiatal volt ahhoz, hogy a legközelebbi, Kaposvártól 10 km-re levő kaposújlaki reptéren elkezdje a pilótaképzést, de azért szorgalmasan kijárt a reptérre, mindenféle munkába besegített, ismerkedett a repülés világával.0_363.jpg

Egy évig volt kanadai Rotary Clubos cserediák, majd a visszatérése után 2018-ban kezdte el motoros repülőgépre a magánpilóta (PPL) képzést. Még nem volt 17 éves, amikor már egyedül repült a Cessna 150-esen. Szerencsésnek tartja magát, hogy nagy példaképénél Veres Zoltánnál szerezte meg a PPL szakszolgálati engedélyét 2019 áprilisában. 

dori2.jpg

Ezután különböző géptípusokon szorgalmasan gyűjtötte a repült órákat. Következett az SK61-es Bulldog (egymotoros kiképző gép), amely a mai napig is a kedvenc repülőgépe, majd a Cessna 172-es (egymotoros, négyüléses gép) és egy Cirrus is, amely Dóri szerint elég komoly amerikai géptípus. Az utóbbival már nemzetközi utakra is ment a volt oktatójával. 

dori3.jpg

Majd jöttek a műrepülőgépek, az első típus egy régebbi műrepülő gép a Zlin 226-os farok kerekes gép volt, amely már előkészület volt a következő Extra típusra. Mert akkor már az oktatójával tervezgették, hogy megcsinálná a műrepülő alapképzést is. Így Dóri nem a drágább üzemelésű Extrán tanulta meg az orrfutós és a farok kerekes gépek közötti különbséget.

dori1.jpg

Az Extrára való kiképzés Matkón történt, ahol Ábrányi Tamás a Magyar Műrepülő Klub elnöke, korábbi magyar válogatott motoros műrepülő pilóta volt az oktatója. Dóri szerint ez a gép a megismertekhez képest egy minden apró mozdulatra érzékeny szilaj paripa.

dori5.jpg

A tematika szerinti öt és félóra alatt tanulta meg a műrepülő alapfigurákat: bukfencezés, dugóhúzó háton és talpon is legyező és orsók repülését. A pilótalány boldogan mesélte el, hogy most a nyáron befejezett műrepülő alapképzéssel hivatalosan is belépett a motoros műrepülés világába, és sportsman kategóriában már indulhat hazai versenyeken. Ehhez apai támogatással le tud repülni 10 órát és ez idő alatt fel is tud rá készülni.

dori4.jpg

Besenyei Péter éppen eszmét cserél Rohács Tamás pilótával. 

És, hogy hol tart Dóri, mi sem bizonyítja jobban, mint a Danubia Kupán bíróként részt vett Besenyei Péter véleménye, akitől a motoros műrepülés női utánpótlásáról érdeklődtem. Nincs női utánpótlás, Szilvási Dórán kívül nem ismer, nem tud senkit említeni, akit ráadásul tehetségesnek és ígéretesnek tart, mondta.
dori7.jpg

Kimagasló teljesítmény, hogy Dóri 20 éves korára több repülőgéptípuson már több, mint 400 óra repült órával rendelkezik. Sajnos ez a sportág nálunk nagyon költségigényes, így Dóri a családja anyagi támogatása nélkül nem jutott volna el idáig. Nincs ez minden országban így, mint megtudtam a románoknál egészen más a rendszer. Az állam vásárolja a repülőgépeket és finanszírozza  a műrepülő klubok költségeit. A versenyzők és az edzők a klub alkalmazottai, telik a költségvetésből szerelőre és kisbuszra is a versenyeken való részvételre. dori6.jpg

(A szerző a bírók által elfoglalt mezőn.)

Dóri jelenleg a Kaposvári Egyetem kereskedelem és marketing szakán első éves. A diploma megszerzése után minél előbb légitársasági pilótaként képzeli el a jövőjét, ezért az egyetemmel párhuzamosan szeretné elvégezni az ehhez szükséges képzések nagyobb részét is. 1_413.jpg

Mert Dórit idézve: „Ez az egész életstílus nagyon vonz, mindig úton lenni, mindig új kihívások elé nézni, ráadásul egy biztos megélhetést is tud nyújtani és mellette a szabadidőmben hódolhatnék a műrepülésnek, ami már benne van a szívemben.”

A komoly, elszánt, elhivatott, határozott pilótalány olyan lelkesedéssel beszélt a repülésről, hogy biztos vagyok benne, rajta nem fog múlni, megvalósítja az álmát, és sokat fogunk még róla hallani. 

3_396.jpg

Nemrég mutattuk be videón is Melanie Astles francia-angol műrepülő bajnoknőt, aki Szegeden érdemelte ki a közönség tapsát. Dórival való találkozásunkkor Matkópusztán készitettünk egy podcastot is Rohács Tamással, amit szintén ma publikáltunk.

Nemrég létrehoztuk a közös Youtube  Csatornánkon a tagsági lehetőséget, melynek feltételei itt érhetők el. 

süti beállítások módosítása