38 év szolgálat után néhány napja nyugdíjba ment a Hawaii Airlines első női kapitánya, Kendall "Kiki" Culler. A Kiki Kendall Culler kapitány beceneve, hívójele, ha hallják ezt a nevet, a környezetében mindenki tudja, kiről van szó.
Ahogy annak idején kioktattak, szélső és nem utolsó repülése Bostonból volt Honoluluba egy Airbus A330 utasszállító géppel. Kiki szeretett volna egy Boeing B787 Dreamliner repülőgéppel szélső repülni, amit a Covid miatt a légitársaság még nem kapott meg.
A légitársasági repülésben 62 év a korhatár, de Kiki nem teszi le a lantot, hanem repül tovább a saját gépével, csak az utasok hiányoznak majd.
Kiki gyerekként sokat repült, mert apja pilótaként a helyi egyetem megbízásából a Hawaii szigeteket térkép fotózta a levegőből. Ennek ellenére csak a magánpilóta engedélyben gondolkodott, 18 évesen meg is szerezte azt.
A repülés elbűvölte, mégis elvégezte a kereskedelmi pilótaképzést, de nem talált pilótaállást. A nyolcvanas évek elején a recesszió miatt hawaii légitársaságok nem vettek fel új pilótákat, nőket meg különösen nem. Volt amikor Kiki orra előtt dobták a szemétkosárba az önéletrajzát.
Nem keseredett el, hanem kitanulta a repülőgép szerelő mesterséget egy esti iskolában. Ott találkozott egy kirúgott pilótával, aki a helyi légimentők vezetője lett. A férfi felvette Kikit a Légi Ambulancia sürgősségi és charterszolgálatainak irányítására.
Három év után megunta a földi munkát, a képen látható Cessna 402 típusú géppel magán charter járatot indított. Apja vette meg neki a gépet, amit átfestett, rendbe tett. Ambassador Air Charter néven kezdett repülni, hogy elől legyen a telefonkönyvben. Ő volt a mindenes egy olyan területen, ami addig kizárólag férfi terep volt.
Egyszer halászokat vitt az egyik szigetre, akik kérdezték tőle, hol a pilóta. Bemutatkozott, bement a pilótafülkébe, majd kijött biztonsági tájékoztatót tartani. Már mindenkinek ott volt a kezében a vészhelyzeti tájékoztató. Látta, hogy féltek, de leszálláskor már megtapsolták. A név bejött, mert híres utasokat szerzett, többek között George Harrison Ex Beatlet.
Hawaii Airlines közben talpra állt, az új főnök szívesen látta a pilótanőket. Kiki megunta a gályázást, felvették egyből egy négy légcsavaros 50 személyes regionális Dash 7 gépre pilótának. A légitársaságnál megúszta a cikizést a férfi pilótáktól. Bár volt olyan utas, aki leszállt, mikor megtudta, ki fogja vezetni a gépet.
Szerencséje volt, mert a légitársaság a kapitány hiány miatt 15 év helyett 3 év után kinevezte. Kiki első nőként lett a Hawaii Airlines kapitánya. Ez kivételes helyzetet teremtett számára, hiszen a szenioritás miatt az elmúlt több mint 30 évben mindig választhatott. Nemcsak útvonalakat, hanem a bejövő új gépekre is átképezhette magát.
A turbópropról átkerülve már kapitányként repülte első sugárhajtású gépét, a DC-9-et.
A következő DC-10 gép már kétfolyósós volt, amivel Kiki belépett a hosszú távú járatok világába.
Majd jött a Boeing B767. Híres lett a két szintén nő másodpilótájáról, de férfiak is voltak az első tisztjei. Sokat repült a típussal az országon belül a nyugati partra, Honoluluból New York-ba, Bostonba.
10 éve még nagyobb gépre váltott, az Airbus A330 bal ülése lett a légi irodája. A hosszú távú járatoknál a személyzet pár napot a célállomáson pihen. Választhatott, kedvenc városa pedig Sydney, hiszen az ausztráloknál akkor volt nyár, amikor otthon éppen a tél jelentkezett.
Pár napja a szélső járaton szíve szerint mindenki meghívott volna, akikkel az elmúlt években, évtizedekben együtt repült, de akkor lemaradtak volna az utasok. A nyugdíjtól szomorúság van a szívében, visszajár majd oktani a szimulátorban és ellenőrizni a kollégákat a levegőben.
Aloha, itt viszlát Kiki kapitány, aki továbbra is a légitársaság nagy családjának tagja marad.
Korábban írtam már a duci donnákról, kapitánynőkről másik szigeten repülő légitársaságban. Ajánlom egyik hasonló életrajzi videónkat, amit akkor készítettünk, amikor egy Malév kapitányt szélső repülése után ünnepelték.