Filemon Edina a Magyar Női Vitorlázó válogatott tagja, FAI gyémánt koszorús pilótanő, aki azért a motoros repülést sem hagyta abba a következő interjút adta a Hölgypilótának.
Mikor, hol és hogyan lettél vitorlázórepülő?
Az én vitorlázórepülő pályafutásom elég kalandosan alakult, mivel előbb volt motoros pilóta szakszolgálati engedélyem, mint vitorlázó.
Igaz, a vitorlázórepülést is elkezdtem 1998-ban Pipishegyen, de rögtön az első szezonom után két év kihagyás következett. Aztán 2000-ben, amikor a műszerrepülő (IR) képzésemet csináltam Siófok-Kilitin az oktatóm megjegyezte, hogy nem ártana, ha folytatnám a vitorlázórepülést, és legalább a C vizsgát megszerezném „az általános műveltség” kedvéért.
Szót is fogadtam neki, és „ottmaradtam” az akkori LRI Zenit Sportrepülő Egyesületben vitorlázni.
A motor nélküli repülés varázsa annyira magával ragadott, hogy innentől kezdve szinte minden szabadidőmet ennek a csodálatosan szép repülési ágnak szenteltem, és ez a lelkesedés az elmúlt 12 évben sem hagyott alább.
Hogyan és mióta vagy tagja a Magyar Női Vitorlázó válogatottnak?
2007-ben Zámbóné Pollerman Judit edző kezdett el dolgozni azon, hogy összetoborozza azokat a női vitorlázópilótákat, akik verseny- illetve távrepülő tapasztalattal, eredményekkel rendelkeznek. Az volt a célja, hogy fejlődési lehetőséget biztosítson a magyar pilótanőknek, és újjáélessze a sok éve nem működő női válogatottat. Így kerültem be akkor én is a csapatba.
Mit jelent és mi alapján számítják a ranglista pontokat?
A magyar vitorlázórepülő ranglistán minden olyan, magyar állampolgársággal rendelkező pilóta szerepel, aki a versenyrendszerünknek megfelelő FAI ranglista ponttal rendelkezik, vagy az utóbbi négy évben az Magyar Vitorlázórepülő Szövetség versenynaptárában szereplő Nemzeti Bajnokságon, Területi- Ranglista vagy MVK versenyen részt vett.
A pilóták a teljesítményükre 1-1000 közötti ranglista pontot kapnak.
Jelenleg hogy állsz a ranglista pontok alapján, illetve mikor volt a legjobb helyezésed a ranglista pontok alapján?
A válaszom viccesen hangzik majd ebben a teljesítmény centrikus világban. Számomra nem lényeg a ranglista-helyezés, és nem is figyelem soha, hogyan állok a ranglistán. Nekem a legfontosabb a repülés öröme, a táborokban, a versenyeken és a távrepülések során szerzett élmények, tapasztalatok. Legnagyobb álmom a FAI gyémántkoszorús jelvény megszerzése volt, amely álom 2011. február 6-án valóra vált. Ez volt a legnagyobb eredményem is, amit ebben a sportban eddig elértem.
Mit vársz, illetve mire készülsz ebben az évben?
Szabadidő hiányában tavaly nem sikerült versenyen indulnom, de remélem, hogy az idei évben ott lehetek Őcsényben, a Magyar Vitorlázórepülő Nemzeti Bajnokságon. Addig is szeretnék minél több távot repülni.
Munkád mennyire engedi meg, hogy hódolj a szenvedélyednek, illetve felkészülj egy-egy versenyre?
Sajnos – mint a legtöbb munkaviszonyban állónak – az én szabadidőm is szűkös, és nagyon komoly szervezést igényel, hogy az évi rendes szabadságomat úgy osszam be, hogy jusson idő évente egy versenyre, és versenyen kívüli repülésre (MVK táborra) is.
Mivel a mi sportunk nagyon időjárás-függő, számtalanszor előfordul, hogy a nehezen megszerzett szabadidőt végül mégsem tudjuk repüléssel tölteni.
Az idei évben további nehezítő tényező, hogy a Malév leállása miatt a férjem – aki pilóta – messze, Ázsiában kényszerült munkát vállalni, és csak negyedévente két hetet tud itthon tölteni. Mivel egyelőre nem tudok véglegesen kimenni vele, ugyanakkor szeretnénk minél több időt együtt tölteni, a szabadságom nagy részét arra fogom fordítani, hogy minden negyedévben – egy-egy hétre - kiutazzak hozzá.