Andreea Litescu már másfél éve a Wizz Air első tisztje. A Hölgypilóta kérdéseire két repülés között válaszolt.
Miért választottad ezt a szakmát és hogyan szerezted meg a pilótaengedélyedet?
Kislányként, amikor szülővárosomban Pitestiben gyakran hallottam a repülőgépek hangját, mindig arra gondoltam, hogy ha nagy leszek én is pilóta leszek. (Nevet) Egy repülőklubban a képen látható IAR 46 típusú gépen kezdtem el repülni.
A következő évet már Bukarestben töltöttem, ahol repülőgépmérnök hallgató voltam, de ekkor már tudtam, hogy a Romanian Aviation Academy-t is elvégzem, mert helikoptert is szerettem volna vezetni. Az akadémia három csodálatos éve alatt Eurocopter 120 Colibri öt üléses könnyű helikopter és Eurocopter EC 155 Dauphin-nal repültem.
Az akadémia után kaptam egy ajánlatot, hogy szerezzem meg az első Boeing 737 típusjogosításomat. Ezen a gépen már három évet repültem, amikor úgy döntöttem, hogy csatlakozom a Wizz Air csapatához.
Hogy kerültél a Wizz Airhez? Milyen átképzésen vettél részt és mióta dolgozol itt?
Két évvel ezelőtt ősszel elmentem a Wizz Airhez egy interjúra Bukarestbe. Márciusban már Toulouse-ban az Airbus Training Centerben az Airbus 320 géppel ismerkedtem.
A Wizz Air karrierem a Liszt Ferenc repülőtéren kezdődött, mint első tiszt. Rögtön az után, hogy befejeződött a tréning, visszamentem a bázisállomásomra Bukarestbe. Most már másfél éve, hogy a Wizz Air-nél repülök, de észre sem vettem. úgy elszállt ez az idő. Mindez annak köszönhető, hogy a kollégáim mindig a legjobb tudásuk szerint dolgoznak.
Kérlek, írd le egy tipikus munka napodat, amikor repülsz.
Az ilyen napokon hajnali négykor csörög az ébresztőóra és két járatot repülök két különböző célállomásra.
A repülőtéri munka az eligazító szobában kezdődik, ahol találkozom az aznapi járatok személyzetével. A felszállás előtt elő kell készíteni minden szükséges dokumentumot a repüléshez: hivatalos repülési terveket, időjárási és egyéb grafikonokat. Azután döntés születik az első szektorbeli üzemanyag felvételről és a kapitány eligazítja a kabin személyzetét.
Az eligazítás után átesek a reptéri biztonsági vizsgálatokon és kimegyek a repüléshez előkészített Wizz Air géphez. Beindítjuk a motorokat, miközben az utasok néhány perc alatt beszállnak, megkapjuk az engedélyt és kigurulunk a megfelelő pályára.
Általában tizenkettőezer méter magasan repülünk, majd kb. egyórányi repülés után a célállomáshoz közeledve megkezdjük a leszállást.
Mivel napi négy szektorban repülünk, ez megismétlődik azon a napon négyszer, míg végül visszarepülünk Bukarestbe. Pilótának lenni nem olyan egyszerű, mint amilyennek kívülről látszik, ennek ellenére, amikor a felhők felett látom a napfelkeltét mindig úgy érzem, hogy nekem van a világon a legjobb dolga.
Mi a kedvenc útvonalad?
Kedvencem az olaszországi Bergamo repülőtér, mivel az északi oldalon a magas terep miatt meredek a megközelítése, a 28-as kifutópályán miközben hihetetlen látványt nyújtanak a reggeli fényben az Alpok nyúlványai, amelyek mindig a Mont Blanc hegymászásomat juttatják eszembe.