Három orosz pilótanő 1938 szeptemberben Moszkvából Szibériába indult egy átalakított repülőgépen, hogy bebizonyítsa, a nők érnek annyit, mint a férfiak.
Az akkori orosz gazdaságpolitika egyik célkitűzése volt, hogy Moszkvát közvetlenül összekösse az ország legtávolabbi vidékeivel. Korábban már két férfi pilótának sikerült nonstop Moszkvából Szibériába repülni, ezért a nők is be akarták bizonyítani, hogy képesek erre.
A feladatra a legkiválóbbnak tartott Marina Raskova navigátort, Polina Osipenko és Valentyina Grizodubova pilóta nőket választották ki. Az eseményt országos sajtóvisszhang előzte meg.
Az Antonov ANT-37 típusú “Rodina” (oroszul: haza) névre keresztelt repülőgép 1938 szeptember 24-én szállt fel Moszkvából, az úti cél a szibériai Komszomolksz volt.
Alig hagyták el az Urál-hegység vonulatait, amikor a -35 ° C hidegben a rádiójuk felmondta a szolgálatot. A lakatlan, mocsaras, erdős vidéken a földi tereptárgyak alapján sem tudtak tájékozódni. Csak annyit tudtak, hogy valahol Szibéria távol-keleti részén vannak.
Amikor már alig volt üzemanyaguk Grizodubova kapitány úgy döntött, hogy kényszerleszállást hajt végre. Mivel a navigátor helye a pilótafülke mögött a gép törzsében volt, ahol Raskova-nak nagyobb esélye volt, hogy megsérül és nem éli túl a kényszerleszállást, ő ejtőernyővel kiugrott a gépből.
A két pilóta sikeresen landolt a fagyos mocsárba, sértetlenül szállt ki a gépből, de csak nyolc nap után találták meg őket. Raskova iránytű és minden túlélőfelszerelés nélkül tíz napig bolyongott a tajgán mire rátaláltak, de mindhárman túlélték a kalandot.
A mostoha időjárási viszonyok között megtett 29 órás nonstop repülés alatt a három orosz pilótanő csaknem 6000 km-t repült és új távolsági világrekordot állított fel. Mindhárman megkapták a legmagasabb állami kitüntetést, de az orosz sajtó elhallgatta a kényszerleszállást.
Egy Antonov óriás gép 2010-ben nálunk is járt Ferihegyen.