Nők a repülésben

Hölgypilóták

Hölgypilóták

Anita és a marsjáró Curiosity fékezőernyője

2013. május 22. - Hölgypilota

A marsjáró Curiosity több milliárd dolláros küldetésének legkockázatosabb része a „rettegés hét percének” nevezett Marson való leszállás volt, amelyhez a fékezőernyőt Anita Sengupta NASA mérnök tervezte.

4_83.jpgA Curiosity nevű, marsjáró űreszközt 2011. november 26-án indították útjára és az 567 millió kilométeres Föld-Mars távolságot csaknem kilenc hónap alatt tette meg. 2_89.jpg

Az űreszköz körülbelül 21 ezer kilométer/órás sebességgel 2012. augusztus 6-án érte el a Mars légkörét.  Az űrszonda védelmét, és a fékezés első fokozatát egy hőpajzs látta el. Majd a fékezőernyő lassította tovább a marsjáró robotot szállító kapszulát.

A leszállás utolsó fázisában pedig egy saját hajtóművekkel süllyedni és lebegni képes égi daru drótkötelek segítségével eresztette le a Curiosityt.  Azután az égi daru pár száz méterrel odébb a talajba csapódott.

 

A 35 éves Anita Sengupta NASA mérnök tervezte azt a nejlonból és kevlárból készült fékező ejtőernyőt, amely ereszkedés közben hangsebesség fölött is használható volt. 1_89.jpg

0_53.jpg

Anita Sengupta a Curiosity után már a Nemzetközi Űrállomás új lézerhűtő rendszerén dolgozik.

süti beállítások módosítása