Történet egy magyar lányról, aki a Gripenek után most éppen utasszállító repülőgépeket szerel a Lufthansa Techniknél.
Gyarmati Noémi számára mindig is fontos volt, hogy mindent lásson, halljon és szétszedjen. Már élete első repülése után is összetapizta az egész gépet és megölelgette az AN 2-es mezőgazdasági repülőgép légcsavarjait. A következő nyári szünetben már ott volt a leendő vadászpilótáknak szervezett repülős táborban Szolnokon. Itt Jak 52-es katonai kiképző repülőgépen is repülhetett és elkezdte a vitorlázó repülést is, előbb volt meg rá a szakszolgálati engedélye, mint a gépjárművezetői jogosítványa. Érettségi után még pilóta szeretett volna lenni, de Nyíregyházára nem vették fel. A Műszaki Egyetem Közlekedés Mérnöki Karán viszont eltöltött egy évet, mire rájött, hogy nem ott helye. Amikor otthagyta a Műegyetemet éppen nem indult katonai repülőgép szerelő képzés. Ezért a civilek által is elérhető, tandíjas, szolnoki Katonai Repülőműszaki Főiskola gépészmérnök, repülőgép sárkány-hajtómű szakirányú, levelezős képzésére jelentkezett.
Noémi már a főiskolás évei alatt is repülőgépek közelében szeretett volna lenni, ezért elment egy három hónapos alapfokú katonai kiképzésre, Szentendrére. Majd bekerült a kecskeméti repülőbázisra, ahol a hangárban a különböző repülőgép tartozékok festése volt a feladata. Eközben önszorgalomból tanulmányozta a MiG-29, L-39, majd később a JAS-39 Gripen típusú repülőgépek sárkány-hajtómű szakágát is. A munka mellett végzett főiskolás éveire úgy emlékszik vissza, hogy kemények voltak, és bizony pár buliról lemaradt, de voltak előnyei is.
Boldogsága határtalan volt, amikor a festékszóró mellől egyenesen a Gripenek közelébe kerülhetett. Igaz ugyan, először csak - Noémi szavaival élve - olyan "hozom-viszem” emberként. Ekkor adatott meg számára az is, hogy életében először csavarozhatott ki egy repülőgépen lévő csavart.
A főiskola befejezése után a kecskeméti repülőbázison az előléptetés mellett irodai munka várt volna rá, ezért olyan új munkahely után nézett, ahol továbbra is a repülőgépek közelében maradhatott. Noéminak ekkor is szerencséje volt. A Lufthansa Technik Budapestnél, ahova egyébként nehéz bekerülni, éppen mérnököt kerestek. Igaz olyan emberre gondoltak, akit egy másfél éves gyakornoki program keretében vezetőnek képeznek ki. Így Noémi mielőtt lekerült a hangárba, gyakornokként megjárta a Lufthansa Technik Budapest szinte minden irányítási és operatív osztályát.
Noémi hangárba kerülése még ma is kisebb csodának számít, mivel addig állandó magyar női repülőműszaki még ott nem dolgozott. Naná, hogy férfi kollégái árgus szemekkel figyelték minden mozdulatát, hogy ellenőrizzék mire képes. Még mérnök gyakornokként először a futóművesek csapatába került, ahol 120-kg-os kerekeket kellett felszerelni egy-egy kerékcsere alkalmával, hatalmas nyomatékkulccsal. Később szinte minden szakágban megfordult, majd a másféléves program végeztével egy évig hajtómű mérnökként is dolgozott a cég mérnökosztályán.
2012 nyarán lehetősége adódott Máltán, Airbus A330-ason is repülőgép szerelőként dolgozni, majd mikor ősszel visszatért Budapestre a hangárba, az Airbus A320 hajtómű és tüzelőanyag rendszer csoportjában kapott szerelő beosztást.Tavaly pedig közel félévig a forgalmi karbantartóknál dolgozott. Ezt a munkakörét is nagyon szerette, mert régóta ki akarta próbálni. A munka itt nincs szakágakra bontva, ezért a gép egészével tudott foglalkozni, nem úgy, mint a hangárban. Imádta az állandó tizenkét órás éjszakai műszakot, amikor az utolsó járat után a Lufthansa és Wizz Air gépekhez kellett kivonulni a betonra.
A forgalmi karbantartók feladata, hogy reggelig körbejárják és felmérjék a repülőgép állapotát, végrehajtsák a szokásos különböző napi, heti ellenőrzéseket. Kijavítsák a kisebb hibákat, amelyeket a pilóták vagy a forgalmi karbantartók észleltek. Noémi szerint megvan az éjszakai műszaknak is a fílingje, szép a reptér éjszaka kivilágítva és reggel, amikor jön fel a nap és a reptér újra megtelik élettel.
Noémi jelenleg a Norwegian légitársaság egyik B737-800 repülőgépén dolgozik a hangárban az „upper lobe”-ban, amely a pilótafülkét, a konyhát és az utasteret jelenti.
HIDROPLÁNOK Lesz-e újabb aranykor?
Megjelent legújabb e-könyvünk
A szabadidejében is pörgős lány gyakorlatilag állandóan mozgásban van és minden érdekli. Szeret új dolgokat, helyeket és kultúrákat megismerni. Ősszel például Thaiföldön járt, ahol a búvárkodást is kipróbálta. Imádja a természetet, és igyekszik minél több időt sportolással, kirándulással és túrázással a szabadban tölteni. Szereti a jó filmeket, a zenét, szeret táncolni, olvasni és a barátaival, a családjával lenni. Az angol és német nyelv mellé egy harmadik nyelv elsajátítását is fontolgatja.
És a vitorlázórepülést sem hagyta abba. Idén szeretné megcsinálni a motoros-vitorlázó repülőgépre is az átképzését.
Arra a kérdésre, hogy tíz év múlva hogy képzeli el a jövőjét, nevetve azt válaszolta: bár nem egy tipikus női munka, ameddig csak bírja, repülőgépeket akar javítani. Jó érzéssel tölti el, hogy például már majdnem minden Wizz Air gépen ott van az ő kézlenyomata is.
Korábban már írtunk a Lufthansa Technik új, felfújható hangárjáról és budapesti látogatásakor ők mutatták be a Lufthansa A380-as óriásgépét.