A sárkány szárnyán repülő Druck Air, a Bhután Királyság nemzeti légitársasága nemrég nevezte ki első kapitánynőjét.
Hat éve írtam a Himalája hegyei között elterülő Paro repteréről, ahová csak olyan pilóták repülhetnek, akik a leszállásból levizsgáztak és a fenti királyi légitársaságnál dolgoznak.
A repülőteret csak nappal, jó látási viszonyok között lehet használni, délután sokszor már bezár, mert olyan feláramlások, turbulenciák keletkeznek a magas hegyek miatt, amelyek az Airbus A319 és az ATR72 típusú repülőgépeket odavágná a hegyoldalhoz. A cikk végén linkelem a hat évvel ezelőtti írásomat, ahol egy videón lehet látni az extrém repülési körülményeket.
Még egy sima leszállás is művészet, mert a nem túl hosszú futópálya végét a völgyben kanyarogva lehet csak elérni. Ilyen extrém körülmények között lett a helyi légitársaság történetének első kapitánynője egy bhutáni hölgy, a képeken látható Ugyen Dema.
A királyságban vigyáznak a jó levegőre, hasonlóan üldözik a dohányzást, mint a szingapúriak a rágógumit. Ápolják a szokásokon alapuló örökséget, a vezérigazgató sem öltönyben dolgozik, miként a képen a légikisasszonyok is hazai motívumokba öltöznek.
Ugyen Dema a nyugalom istennője is lehetne, 21 évesen egyetlen pilótanőként lépett be a légitársasághoz és 12 év kellett ahhoz, hogy a különleges körülmények között első tisztként, három csikkal repülve nyilván kevesebb órával elérhesse a kapitányi szintet. Többek között Szingapúrba, Bankokba repül az Airbus A319 repülőgéppel, és nemcsak látás szerint, mint otthon a hegyek között, hanem műszeres repülésben is képzett.
Sőt, a légitársaság gondoskodott a női utánpótlásról is, mert vele együtt nevezte ki a története során második női pilótáját első tisztnek, ahogy az a képen látható. Az első csupa női személyzetről még nem jött hír, de ami késik, az nem múlik.
A királyság terjeszti a repülési kultúrát a fiatalok között is. A felső képen egy makett körül láthatóak a gyerekek, alul pedig a királyság finanszírozta a nagyobb iskolások látogatását Bangkokba.
A hat évvel ezelőtti cikkem mellett ajánlom egy másik írásunkat arról, hogyan lett a HungaroControl milliomos.