A hatvanas évek közepén az Alpok felett repülő kis olasz légitársaság utasai meglepődve tapasztalták, hogy az egyik pilótájuk szoknyában egy nő. Volt aki inkább leszállt, de voltak olyan utasok is, akik később is a pilótanő által vezetett járatra kérték magukat.
A húszas évei közepén járó Fiorenza talán a férfi pilóta kollégák bosszantására is hordott szoknyát, akik nehezen fogadtak be egy nőt. Nehéz utat járt be, mire elsőként protekcióval alkalmazták egy kis olasz légitársaságnál.
Repülni apja tanította meg, aki a második világháború után már a légierő ezredese volt. Bár Fiorenza repülőtereken nőtt fel, az akkori korszellemnek megfelelően elképzelhetetlen volt, hogy egy lány pilóta karriert választhasson. Sokat repült a család a papa magángépén, inkább más foglalkozást keresett.
Az olasz lány középiskolás korában a hegymászásba szeretett bele. Otthonosan mozgott az Alpokban. Szerette volna szeretett hegycsúcsait felülről is látni. Papát megkérte, hogy vigye el őt egy légi körútra. Aztán még egyre, majd tanítgassa is egy kicsit a gépet vezetni.
Papa látta, hogy rendkívüli érzéke van lányának a botkormányhoz. Vadász pilótaként sajátosan adott leckét Fiorenzának. Letakart egy-egy műszert, hogy a lány érezze a gépet. Később okította a vészhelyzetekre, Fiorenza közben beleszeretett az égi világba.
Majd a fiatal nő olyat tett, ami szinte elképzelhetetlen. Papa távollétében egyedül repült. Nem ellopta a gépet, hanem azt terjesztette, hogy egy ismerős pilóta viszi majd az Alpok fölé. Papa bölcs ember volt, nagy balhé helyett inkább elkezdte egyengetni lánya pilótává válását.
Fiorenza megszerezte a kereskedelmi pilóta szakszolgálati engedélyét, de nőként hiába kilincselt munkáért, mindig elutasították. Végül papa egy tábornok barátja visszautasíthatatlanul beajánlotta a Viaalpine légitársasághoz.
Kedvenc gépemen, az akkor még újnak számító 20 személyes DHC-6 Twin Otteren repült olasz városok között. Természetesen szoknyában.
Majd folytatódott a turboprop korszak a Short testvérek furcsán dagadt képen látható utasszállító repülőgépén. A jet világába pedig Fiorenza a szovjet Jak-40 címképen is látható típusával lépett be. Itt lett elsőként a nők között kapitány és legenda.
Végül már a hetvenes években átvette a nemzeti légitársaság, az Alitalia, ahol már a földrészek között repülő DC-8-as akkori óriás gépet vezetett. A nyolcvanas évek elején egy súlyos autóbaleset idő előtt vetett véget pilóta karrierjének. Ekkor közelebb volt az ötvenhez, mint a hatvanhoz.
A földre kényszerülve most már teljes idejében a nők repülésbe kerüléséért kezdett tevékenykedni. Nemcsak a légitársasági pilótanők, hanem a légiforgalom minden pozíciójába érdekvédőként és legendaként segítette a nőket.
Olasz és nemzetközi pilótanő szervezetek vezetője lett. Köztük a világ legnagyobb pilótanőit tagjai sorába tudó, még Amelia Earhart által alapított 99-eseknek is.
Idősebb korában díjat neveztek el róla, amit az ígéretes fiatal pilótanőknek adnak át. Európa első légitársasági pilótanője, a több mint 9000 repült órával rendelkező idős hölgy nyolcvan éves korában még a stúdiók kedvenc riport alanya, igazi média sztár volt.
Fiorenza De Bernardi idén 95 éves. Isten éltesse sokáig! Nélküle kevesebb nő dolgozna manapság a repülésben.
Több nőt a pilótafülkébe, irtuk korábban. Ajánljuk friss videónkat egy elektromos hidroplánról.