Az indiai Anny Divya még csak 30 éves, de már elérte minden pilóta álmát, kapitányként a világ egyik legnagyobb utasszállítójának parancsnoka az Air India-nál. Története a napokban bejárta a világsajtót, de nem ilyen tálalásban.
Ilyen karrier a mesén kívül csak Indiában történhet, ahol jelentős szerepet játszanak a szvámik. Kik ők? A szvámi a hinduizmusban olyan jógi szerzetes, aki beavatást nyert a spiritualitás legmagasabb világába és többnyire aszkétaként a jóra törekszik. Megkeresi és meglátja egy fiatal formálódó személyiségében is a fantasztikus lehetőségeket és hitet ad neki és családjának az elképzelt jövőhöz.
Anny Divya egyszerű indiai katonacsalád gyereke, az apja különböző helyeken szolgált alacsonyabb beosztásokban, anyja csak négy osztály végzett. Laktak repülőtér mellett is, és a kis Anny, mint a mesében kislány kora óta folyamatosan pilóta szeretett volna lenni, de még 16 éves korára sem került a repülés közelébe.
Aztán egy szvámi meglátta benne a lehetőséget, megmutatta neki az utat. Indiában működik Gandhi néven egy olyan állami repülő akadémia, ahol nulláról is képeznek pilótákat, sőt, az ott szerzett pilóta licenc jó ajánló levél a nemzeti légitársasághoz, az Air Indiához. Ezt az akadémiát ajánlotta a családnak a szerzetes.
Bájos parancsnok civilben, ki sejtené mögötte az óriásgépet?
Így a fiatal Anny anyjával két napot vonatozott a felvételi helyszínére, előtte apja megígérte neki, ha felveszik a repülő akadémiára, akkor hitelt vesz fel taníttatására. A szülők hozzáállását is nagymértékben segítette a háttérből a szvámi spirituális ereje.
A repülő akadémián Anny-nek könnyen ment a kiképzés, de kezdetben belecsapott a kultursokk. Vidéki akcentusa, gyenge angol tudása, korábbi szerény családi háttere miatt állandó gúny tárgya volt a nagyvárosi, pilótacsaládból származó és könnyű anyagi helyzetben levő növendék társai részéről.
Anny növendék pilóta a repülő akadémián
Az első évben a kultursokk-könnyeket legyőzte a dac, a repülésben pedig Anny született képességei miatt leiskolázta a pilóta csemetéket, gyorsan ösztöndíjas lett. Senki nem csodálkozott azon, hogy a végzés után egyből India nemzeti légitársaságához, az Air India-hoz szerződhetett.
A légitársaságnál rögtön 200 százalék lett a szerencse faktora, hiszen 19 évesen egyből Spanyolországba küldték továbbképzésre, ahonnan Boeing B737-es pilótaként tért vissza. De nem sokat repült ezen a típuson, mert legfiatalabbként őt választották egy újabb londoni továbbképzésre, ahol a Boeing B777 óriásgép vezetését tanították meg neki.
22 éves korában már a világ legnagyobb két hajtóműves gépén, a kétfolyosós széles törzsű Boeing Tripleseven jobb ülésében dolgozott első tisztként. A kontinensek között repülve gyűjtötte az órákat, sikeres képzés után kapitánnyá avatták, ma már 30 éves korában ő a világ legfiatalabb parancsnoknője ezen a típuson.
Házi oltár a repült típusokkal és a szerzetessel?
Minden ilyen témájú cikkben leírjuk, hogy a világ 140 ezer kereskedelmi pilótája között egyelőre csak 6500 a nő. Lehet tippelni, vajon köztük mennyi kapitánynő szolgál, akire parancsnokként rá mernek bízni kis gépet vagy akár egy Boeing B777 típusú, több mint 300 tonna felszálló tömegű, akár 400-500 utast közel 1000 kilométerrel a kontinensek között sok ezer kilométerre szállító óriásgépet.
A válasz, hogy még csak közelíti az 500, nem tévedés ötszáz főt a világon a kereskedelmi pilóták között a kapitánynők száma, néhányszor tíz fő lehet köztük az óriásgép parancsnok.
Az egyik rekorder Anny Divya kapitánynő, akitől reméljük, hogy presztízse és későbbi oktató kapitányi munkája során segíti majd ezt a szerény számot meghaladni.
Az Air India egyik Boeing B777 óriásgépe
Két éve tudósítottunk Gyöngyösi Diána magyar kapitánynő kapitányi első repüléséről egy Boeing B737 repülőgépen. Tavaly ősszel pedig meglátogathattunk egy Boeing B777 Tripleseven óriásgépet Bécsben, sajnos csak a földön, de így is hatalmas élmény volt.
Cikkünket az Annák e heti névnapja is inspirálta, ajánljuk a történetet a ma esti füredi Anna bál résztvevőinek és rajongóinak.