Kantonból zenét tanulni költözött Kaliforniába, zongoraművész helyett híres pilótanő lett belőle.
Katherine Sui Fun Cheung-ot unokatestvére vitte el először repülni, imádta minden percét, azonnal ment volna a pilóta iskolába.
A harmincas évek elején Amelia Earhart kitaposta az utat a nők számára a levegőbe. Amerikát átszelő női légi verseny után megalapította a 99 nevű pilóta nőkből álló szervezetet. Megnyíltak a nők számára is a repülő iskolák, társasági körökben sikk lett a nők repülése.
Az ázsiai hagyományok fényében szokatlan volt, hogy férje is támogatta új élet céljában. 10 légi óra után már egyedül repült az iskolában, pilóta engedélye megszerzése után meghívták a 99-ek által szervezett légi távolsági versenyekre. Tagja lett a klubnak.
Katherine ott nem volt túl sikeres, viszont meghódította a közönséget a légi akrobatikában. Az óriás kört, a nyolcas spirál repülést, az orsókat vagy a háton repülést másoktól leste el vagy maga jött rá az ízére. Talán zenei múltja segítette ebben, akkor nem volt hivatalos műrepülő kiképzés.
A női versenyek helyszínein sok ezer néző követte a bemutatóit, híres lett. Hollywood első kínai származású mozi sztárja vett neki egy repülőgépet, a címképen látható Boeing Stearmen-t. A kétüléses kétfedelű gép közkedvelt volt abban az időben, több mint 10 ezer darabot építettek belőle.
Ő volt az első kínai származású pilótanő Amerikában, később nemzetközi pilóta engedélyt is kapott.
A harmincas évek második felében Japán megtámadta Kínát. Az amerikai kínaiak gyűjtéssel és más módon támogatták egykori hazájukat. Ebbe a mozgalomba illeszkedett Cheung vállalása, hogy Kínában megtanítja a lányokat repülni.
Szervezte a kínai pilóta iskolát, amikor tragikus események történtek. Elnyelte a tenger a példaképet, Ameliát a világkörülin útján, ami a női pilótákat megrenditette. Közelebb érintette őt az, amikor unokatestvére egy bemutató során összetörte az ő Boeing repülőgépét és meghalt.
Végül nem utazott Kínába, mert az apja is halálos beteg lett, akit ő ápolt. Mellette ott volt a családja, a lánya. A tragédiák miatt végleg földre szállt, nem repült többet. Tíz év elég volt a levegőben.
A sors furcsa fintoraként a második világháború végén próbálkozott repülő oktató vizsgát tenni, de mind a három alkalommal elkaszálták az egykori hirességet. Lehet, hogy japánnak nézték, ki tudhatja.
A 99-es szám nemcsak a repülésben hozott neki szerencsét, hanem az életben is. 2003-ban, 99 éves korában repült át végleg az égi világba. A kínai nevében lévő jóslat, miszerint hosszú életű lesz, bevált.
Korábban irtunk már Ameliáról és a Boeing Stearmen rekordjairól is. Legfrissebb videónkon Lufthansa cargo képeket láthat. Végül szeptemberben Szegedre kell menni, ahol több mint 100 hőlégballon formázza majd az eget.