Európa egyik legmodernebb pilótaképzője a norvég Pilot Flight Academy ősszel már a Hévíz-Balaton Airporton is kialakít egy bentlakásos pilótaképző központot, ahogy azt a héten ünnepélyesen bejelentették.
Az iskola 2010-ben hat tanulóval indult. Azóta Dél-Norvégiában két repülőtéren már évente 300 kereskedelmi pilótát képez. A végzettek olyan kereskedelmi pilóta engedélyt szereznek, amely minden feltételt tartalmaz ahhoz, hogy a diplomával egyből típusátképzéssel a világ bármelyik légitársaságánál első tisztként elhelyezkedhessenek.
A világméretű légi forgalom gyors növekedése miatt megnőtt az új pilóták iránti kereslet, a képzett pilóták száma viszont jóval alatta marad a várható igényeknek. A nők aránya a pilótafülkében globálisan csak 5%, ebben a norvég pilótaképzőben viszont a tavaly felvett lányok aránya már elérte a 10%-t.A Pilot Flight Academy-re orvosi alkalmasság és angol nyelvtudás birtokában online felvételi teszt alapján lehet bekerülni. A pilótajelöltek az egységes megjelenéshez formaruhát kapnak.
A képzés váltakozó elméleti és gyakorlati hetekből áll. A pilótajelöltek négy félév alatt 12 témában 14 vizsgát tesznek. Az elméleti héten naponta 6 órában ülnek az oktatóteremben.
A repülős héten az iskola kiképző repülőgépeivel repülnek, amelyek kezdetben Cessna 172, később a vizes avatás hátterében látható Diamond DA40NG egyhajtóműves típusok. A képzés vége felé a címképen is látható két hajtóműves Diamond DA42 NG gépen is repülnek. Az elméleti oktatás mellett a hallgatók elsődlegesen megtanulják az alapvető vizuális és műszeres repülést, majd a későbbiekben a fejlett műszeres repülést is. Az iskola szimulátorait a nap 24 órájában használhatják.
A képzési vége felé a diákok a Boeing 737NG szimulátorban is kapnak órákat.
A növendékek a repülési órákat már az első félévben elkezdik oktatóval, a félév végére általában már egyedül is tudnak repülni. Az első szóló repülés után a pilóta hagyományok alapján jön a vödör víz, a váll lapra ekkor kerül a második csík, és emlékül még egy a szóló repülés dátumával ellátott üveg üdítőt is kapnak.
A tavaszi félév januártól júniusig, az őszi szemeszter pedig augusztus elejétől december 20-ig tart. A négy hét nyári szünet mellett két hét karácsonyi és húsvéti szünet is van.
A négy féléves bentlakásos képzés teljes ára 970 500 norvég korona, átszámítva közel 33 millió forint. Ebből kb. 1 millió forintot kell befizetni felvételkor, a fennmaradó összeget pedig négy egyenlő részben minden félév elején. A tandíjat a hallgatók a világon általánosan elterjedt módon többnyire hitelekből fizetik, és légitársasági munkájuk során törlesztik, sokan már a képzés közben képesek elhelyezkedni.
A képen Ester, akivel innen repültem Düsseldorfba úgy, hogy a kapitány meghívott a pilótafülkébe. Sőt, egyszer mákdarálóval, persze csak utasként még be is berepültem a Hévíz-Balaton repülőtér légterébe.
A norvég pilótaképző központ leendő helyét, a Hévíz-Balaton Airport-ot egyes légitársaságok manapság kiképző repülésekre is használják, néhány hete készítettünk erről videót.