Ránézésre helikoptergyári reklámnak tűnik, hogy Őfelsége Mozah Al Maktoum pilótanőt első nőként képezték ki a Leonardo Helicopters AW609 különleges gép vezetésére.
Az AW609 az első olyan polgári repülőgép típus a világon, amely a helikopter helyből felszálló képességét ötvözi a merev szárnyú repülőgép komoly sebességével. Több mint 500 kilométer per óra sebességgel suhanhat póttartállyal akár 2000 kilométer távolságra is.
Őfelségének a helikopter és a repülőgép vezetési stílus összekapcsolása nem okozott gondot, hiszen mind a kettőből van szakszolgálati engedélye. Sőt, motoros műrepülőként az EXTRA 300 a kedvence.
Az ország jelképe a sólyom, a hercegnő kiskora óta solymászik. A dubaji uralkodó család adta korlátlan lehetőségek világában is Mozah sejk csodagyereknek számított. 13 éves korában ugrott először ejtőernyővel, majd repülni tanult.
17 éves korában egy kétfedelű gépen a szárnyára kimászva és kikötve magát 10 forgással Guiness világrekordot jegyzett.
Még abban az évben Őfelsége megkezdte tanulmányait Oxfordban egy olyan pilótaiskolában, amely kereskedelmi pilótákat képzett. Ő volt a legfiatalabb növendék, édesanyja kísérte el és támogatta, kezdetben nehéz volt helytállnia.
Közben helikopteren is levizsgázott.
A kereskedelmi pilóta jogosítás megszerzése után otthon az uralkodó család érdekeltségébe tartozó Emirates légitársaságnál első tiszti kinevezést kapott.
Előtte típusképzés a Boeing Tripleseven óriás gépen. Első önálló útja Milánóba vezetett, ahova édesanyja vezetésével népes baráti társasága kísérte el.
Olyan Boeing 777-en is repült, amire unokatestvére, az uralkodó fényképe volt felfestve. Első tisztként a Boeinggel bejárta a világot.
Nemcsak az Emiratesnél volt az első dubaji pilótanő, hanem a városi rendőrségnél is. 2019-ben repülő főhadnagyként lépett szolgálatba, ezúttal helikopter pilótaként.
Példaképe lett a fiatal lányoknak és élére állt a nők társadalmi szerepének megváltoztatásának az Emirátusokban. Megalapította a Nők a repülésben egyesületet, a képen az alapító szerződés aláírása, a hercegnő napjainkban is az egyesület elnökeként is tevékenykedik. Mozah sejk közreműködött a dubaji Expo jövő csodáinak megszervezésében is.
Visszatérve a Leonardo cégtől kapott hírhez, az átképzés az olasz cég amerikai bázisán, Philadelphiában volt. A szimulátoron végzett gyakorlatok után a hercegnő a társaság berepülő pilótájával gyakorolt, majd zárásként hosszabb útvonalat repült. A billenőrotoros gép még nem burkolt belsővel és a bejegyzés elején az orrban kívül egy műszerrel már több mint 1600 órát repült.
Hercegnő repülése rövid videónkon
A Leonardo Helicopters cég jövőre várja a billenőrotoros AW609 tanúsítását mind Amerikában, mind Európában, utána indulhat a sorozatgyártás.
Az igazgató gratulál, a kiképzés jól sikerült, a dubaji uralkodó család szerintem biztosan vásárol VIP felszereltségű változatot belőle, amit a hercegnő is vezet néha.
A héten Párizsban egy a nők szerepéről szóló rendezvényen a hercegnő a színpadon számolt be egy hónappal korábbi kedvező amerikai tapasztalatairól.
Az Emirates légitársaságnál több mint 150 országból 30 000 nő dolgozik, de kevés közöttük a pilóta és a helybéli meg még kevesebb a személyzetek között. Mi pár éve készíthettünk egy videót egy ott dolgozó magyar légikisasszonnyal. A billenőrotoros megoldás az amerikai légierőben Bell-Boeing V22 Osprey néven régóta használt, mutáns öszvérnek is nevezik. Ezt a funkciót ma már inkább helyből felszálló elektromos hajtású olyan szárnyas gépek látják el, ahol a rotor nem billen, hanem becsukódik az útvonal repülésen. Friss videónk erről.